Bemutató: Volkswagen Polo (2009)

Két trend figyelhető meg a kiskategóriában. Egyrészt a kiskocsik egyre nagyobbra nőnek, nevükkel ellentétben már a négy métert is meghaladja karosszériájuk hossza, másrészt mindegyikük fiatalos, de inkább nőies, játékosan gömbölyű formákkal és bolondos ötletekkel kívánja meghódítani vásárlóit. A Volkswagen Polo ötödik generációja ezzel szemben folytatja régóta piacon lévő elődje hagyományait, és tulajdonképpen egy kicsinyített Golf formájába csomagolva kelleti magát. Ennek köszönhetően férfi sofőröknek sem kell feszengeniük a volán mögött.

Karosszéria, utastér

A Golf és a Scirocco után a Polo is magára öltötte a német márka új stílusirányzatát: a szögletes fényszórók között markáns fekete hűtőmaszk húzódik. Ez a formai elem ismétlődik meg a lökhárítóban, ahol a légbeömlő két oldalán lévő fekete panelen nem csak a ködfényszórók, de a nappali menetfények is helyet kaptak. Utóbbiak 0,15 literes fogyasztás-csökkenést garantálnak száz kilométeren a tompított fényszóróhoz képest. A Polo leginkább hátulról emlékeztet elődjére, ám innen nézve is könnyen felismerhető, melyik generációval is van dolgunk. Elsőként ötajtós karosszériával mutatkozott be a Polo, a kisautó 36 mm-rel hosszabb, 32 mm-rel szélesebb és 13 mm-rel alacsonyabb elődjénél. Az első és hátsó nyomtávot 30-30 mm-rel szélesítették ki, a gumiabroncsok akár 215/40 R17 méretűek is lehetnek. Csomagtartója alaphelyzetben 280 literes, a hátsó ülések előredöntésével 952 literesre bővíthető. Az utastér berendezése az új Golf láttán ismerős lehet. A műszerek immár fehér háttérvilágítást kaptak, a szellőzőnyílások és kapcsolók formája mind a nagyobb testvérét idézik. Újdonság a Polo kínálatában az érintőképernyős RNS 310 multimédiás rendszer, amely navigációt, telefon kihangosítót, valamint SD kártya olvasására képes hifit egyaránt tartalmaz. A kormánykerék háromküllős, a bal küllőn opcionálisan kezelőgombokkal.

Motor, sebességváltó

A motorválaszték az elődből átkerült 1,2 literes, háromhengeres, benzines szívómotor 60 és 70 lóerős változatával, valamint az 1,4 literes, négyhengeres, 85 lóerős szívómotorral indul, míg az összes többi erőforrás új. A Škoda Yeti szabadidő-autó mellett a Polo orrában mutatkozott be elsőként az 1,2 literes TSI turbómotor 105 lóerős teljesítménnyel, valamint az 1,6 literes, négyhengeres common-rail dízel 75, 90 vagy 105 lóerővel. A 90 lóerős dízelből készült elsőként a takarékos BlueMotion változat, amely 4,2 helyett 3,8 litert fogyaszt száz kilométeren. Minden motorhoz ötfokozatú manuális váltó tartozik, kivéve az 1.2 TSI hatsebességesét, illetve néhány motorhoz hétsebességes, dupla kuplungos DSG váltó rendelhető.

Biztonság, felszereltség

Megfelelőnek mondható a Polo felszereltsége. A Trendline alapmodell hat légzsákot és egyes piacokon ESP-t és az emelkedőn való elindulást automatikus fékezéssel segítő Hill Hold rendszert is tartalmaz, emellett többek között két elektromos ablakemelő és központi zár jár hozzá. A Comfortline szintnél már széria a félautomata klímaberendezés, elektromos és fűtött visszapillantó tükör, valamint távirányítós a központi zár. A vezető ülésének magasságállítása a Trendline esetén is széria, a Comfortline az utasnál is kínálja, de az osztva dönthető hátsó üléstámla csak utóbbihoz jár. A Highline csúcsmodellt krómozott hűtőmaszk, 15 colos könnyűfém kerék és széria ködfényszóró különbözteti meg a többitől, az utastérben multifunkcionális kijelző guminyomás-szenzorral, sportülések, bőrhuzatú kormánykerék, váltógomb és kézifékkar található.

Műszaki adatok: Volkswagen Polo

 1.2  1.2  1.4 1.2 TSI 1.6 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI
Teljesítmény: 60 LE 70 LE 85 LE 105 LE 75 LE 90 LE 105 LE
Sebességváltó: 5 kézi 5 kézi 5 kézi/7 DSG 6 kézi/7 DSG 5 kézi 5 kézi/7 DSG 5 kézi
Hossz/szél./mag.: 3952/1682/1454 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1464/1456 mm
Csomagtér: 280/952 l
Végsebesség: 157 km/h 165 km/h 177 km/h 190 km/h 170 km/h 180 km/h 189 km/h
Fogyasztás: 5,5 l/100 km 5,5 l/100 km 5,9 l/100 km 5,5 l/100 km 4,2 l/100 km 4,2 l/100 km 4,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 128 g/km 128 g/km 139 g/km 129 g/km 109 g/km 109 g/km 109 g/km