Teszt: Hyundai Genesis Coupé 2.0 Turbo (2011)

Milyen messze van már a Hyundai sportkupéja az 1990-ben bemutatott őselődtől, amely még csupán egy olcsó sportos kiskocsi volt! A dél-koreai kupé húsz év alatt eljutott az olcsó zseb-sportkocsitól a japán márkák szuper-sportautót idéző formavilágáig. S nem csupán külseje japánosodott el, hanem immár a minőség terén sincs semmi szégyenkezni valója a Hyundainak.

A Genesis Coupé nem is olyan új modell, Észak-Amerikában és a Távol-Keleten már több éve fut, Európába viszont alig-alig jutott belőle. Így hát képekről és prospektusokból már ismerősnek tűnt az autó – élőben mégis sokkal hatásosabb látvány, mint hittük volna. Az orr-rész ugyan még a Hyundai eggyel korábbi trendvilágához igazodik, és alighanem jót fog tenni az autónak, ha a következő ráncfelvarrás alkalmával megkapja a Velosterhez hasonlító, hangsúlyosabb hűtőmaszkot, de nem feltétlenül kell megvárniuk ezt azoknak, akik sportkocsi-vásárláson törik a fejüket. A Genesis ugyanis jelenlegi formájában is páratlanul tetszetős jármű, hatalmas méretei ellenére erőt és dinamizmust sugall, különösen a szélesedő, lapos hátsó traktusnak köszönhetően. A 19-es kerekek is feldobják a látványt, de a hazai utakon ezek a rettenetesen sérülékeny gumik nem túlságosan praktikusak.
A Genesis beltere is igényes és kulturált – igaz, a tényleg remek külső forma után talán kissé dögösebb látványt várna az ember. A műanyagok elég igényesnek tűnnek, az ülések jól formázottak, a bőrbe csomagolt kormány kellemes tapintású. Alapvetően minden éppen ott van, ahol keresnénk, minden kézre esik. A kékes műszerfal-világítás nem kelt ugyan sportos hatást, de hosszabb távon kellemesebb a szemnek, mint a piros fényár lenne. Említést érdemel a remek Infinity-hangrendszer is. Az első térkínálatra nem lehet panaszunk, de hátul inkább csak átlagos a lábtér, a fejteret pedig alaposan szűkíti a lendületesen lefelé ívelő tetővonal. A csomagtér viszont meglepően nagy, 332 literes, és a hátsó ülések előredöntésével még bővíthető is. A raktér szűkös nyílása miatt azonban nem túl kényelmes pakolni.

Kipörgésgátló kikapcsolva
Ennyi szemlélődés után térjünk a lényegre! Vagyis arra, hogy vajon a Genesis Coupé csak dögös sportkocsinak tűnik, vagy tényleg az is? Nos, erre a kérdésre csakis akkor kaphatunk választ, ha kikapcsoljuk a kipörgésgátlót. Az elektronika ugyanis nagyon szigorúan és cseppet sem finoman avatkozik be, valahányszor odalépünk a gázra: amint érzékeli, hogy a kerekek akár csak kicsit is vesztetnének a tapadásukból, máris teljesen elveszi a nyomatékot, ilyenkor szabályosan megtorpan az autó. Szerencsére a segédlet kikapcsolható, és amint visszavesszük az irányítást a komputertől a saját kezünkbe, máris jól érezhetjük magunkat a Genesis Coupé volánja mögött. A kétliteres, 213 lóerős turbómotor már kis fordulatszám-tartománytól jól húz, és hatezerig nem is veszít a lendületéből. Ugyanakkor a remekül adagolható, közvetlenül reagáló gázpedálnak köszönhetően egyáltalán nem kell versenyzői képességekkel rendelkeznünk ahhoz, hogy még csúszós, nedves úttesten is nyugodtan taposhassuk a gázt a kikapcsolt elektronika mellett, mivel a kocsi azonnal jelzi, amint a hajtott hátsó kerekek kezdik elveszteni a tapadást, és könnyen engedhetjük vissza pont a szükséges mértékben a gázt. Vad driftköröket nem fogunk tudunk rajzolni a szupermarketek parkolóinak aszfaltjára, de ahhoz mindenképpen elegendő erő áll a rendelkezésünkre, hogy tempósan, de könnyen kontroll alatt tartva vezethessük a Genesis Coupét. Kevés könnyebben és élvezetesen vezethető sportkocsit volt szerencsénk eddig kipróbálni, mint ezt a Hyundait.
A futómű betonkemény, egyetlen pillanatra sem feledhetjük el, hogy sportkocsiban ülünk. Ráz ugyan, és kész kínszenvedés áthajtani a fekvőrendőrökön, de precízen tartja íven az autót, alapvetően némi jóindulatú alulkormányzottságot generálva, amelyet különösebb erőfeszítés nélkül tudunk a gázzal ellensúlyozni. A kormányzás közvetlen és viszonylag nagy erőt igényel, de ez hamar megszokható. A váltó precíz és elég rövid utakon kapcsolható, a kuplung nem túl kemény, szintén könnyen kezelhető. Mindent figyelembe véve a Hyundai legújabb kupéja megőrizte elődei zseb-sportkocsis előnyeit – már ami a könnyű kezelhetőséget illeti – ugyanakkor nem csak dögösnek tűnik, hanem valóban az is. Igencsak elgondolkodtató választás lehet ebben a kategóriában, különösen ara tekintettel, hogy páratlanul gazdag felszereltség – többek közt kulcsnélküli nyitás-indítás, elektromos ülésállítás és a már említett prémium hifi – jár az autóhoz az alapárért.

Műszaki adatok: Hyundai Genesis Coupé 2.0T Style

Motor: négyhengeres turbós benzines Hengerűrtartalom: 1998 cm3 Teljesítmény: 213 LE 6000/min Nyomaték: 302 Nm 1900/min Hajtás: hátsókerékhajtás Sebességváltó: hatfokozatú kézi
Hossz/szél./mag.: 4630/1865/1385 mm Tengelytáv: 2820 mm Nyomtáv: 1599/1615 mm Saját/össztömeg: 1470/1920 kg Csomagtartó: 332 l Üzemanyagtartály: 65 l Gumiabroncs: elöl 225/40 R19, hátul 245/40 R19
Végsebesség: 222 km/h Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8,5 s Gyári fogyasztás város 13,5 l/100 km, országút 7,1 l/100 km, átlag 9,5 l/100 km CO2-kibocsátás: 220 g/km Tesztfogyasztás: (átlag) 10,2 l/100 km Garancia 5 év, km-korlát nélkül

TETSZETT Kitűnő kezelhetőség, megnyerő dizájn, remek fogyasztás
NEM TETSZETT Nehezen pakolható csomagtartó, nem túl izgalmas belső dizájn