Így működik a csúcs Lamborghini hűtési rendszere

A Lamborghini Sián FKP 37 csak úgy nyüzsög a kategóriában szokatlan ám mégis praktikus megoldásoktól. Az egyik ilyen a sportkocsi aktív hűtőrendszere, mely sem mechanikus sem pedig elektronikus rásegítést nem igényel.

A Lamborghini a Sián FKP 37 tervezésekor nem csak azt tartotta szem előtt, hogy minél erősebb legyen a mild hibrid rendszerrel kiegészített benzines motor (bár ezen a téren sem szégyenkezhetnek a V12-es egység 808 lóerejének köszönhetően), hanem azt is, hogy a légellenállás és az önsúly is a lehető legoptimálisabb legyen. Ehhez kellettek olyan fogások is, amik ugyan már ismertek voltak, mint technológia, a szupersportkocsik világában eddig még nem igazán volt példa a használatukra.

Ilyen például az autó hűtési rendszere, mely alapvetően nem lehet mindig nyitott, mert az plusz légellenállást generálna. A lamellákat mozgató elektronika viszont többletsúlyt jelentene (igen, ebben a kategóriában már pár kiló és a vele járó néhány ezredmásodperc is számít), ami szintén elfogadhatatlannak minősült.  Mit lehet tenni? Irány a fizika világa és a jól ismert hőre táguló anyagok.

A szakik ugyanis olyan rugókat szereltek be a hűtőlamellák elé, amik ha elér egy bizonyos szintet a motortér hőmérséklete, akkor kitágulnak, ezzel felnyitva a kis könnyű kompozit anyagból készült terelőket. A rendszer ezzel nyitottá válik, a motor visszahűl, majd a lamellák ismét visszacsukódnak a jobb aerodinamika érdekében.

A megoldás ugyan ismert lehet a léghűtéses motorok világából, a gyár aerodinamikáért felelős főmérnöke így örvendezett a megoldás kapcsán:  “Ez a megoldás segített a súlycsökkentésben, hiszen nincs hidraulikus, elektronikus vagy egyéb nehéz mechanikus része. Akkor nyílik ki, amikor kell, mindenféle elektronikus behatás nélkül”.