Teszt: Chevrolet Cruze 2.0D LT (2010)

Szép és jó, de erőtlen: ezt írtuk a Cruze benzines alapmodelljéről. Az automataváltós, dízelmotoros változat kipróbálása után lényegesen jobb véleménnyel vagyunk a családi Chevroletről.

Lomhább és többet fogyaszt tőle az autó: sokan gondolják ezt az automataváltós autókról. A dízel Chevrolet Cruze esetében azonban mindenképpen érdemes kigazdálkodni a váltó 400 ezer forintos felárát. Noha finoman, alig észrevehetően kapcsol, mégsem nevezhetjük túlzottan gyorsnak: a gázpedált mélyebbre nyomva csak jól érzékelhető gondolkodási idő után vált vissza egy fokozatot. Mégis jobban járunk vele, az újabb fejlesztésű automata ugyanis hat fokozattal gazdálkodik, míg a manuális váltó még a dízelmotor esetében is csupán ötfokozatú. Így eshetett meg, hogy a Cruze automatájával jobb fogyasztást értünk el, mint a kézi váltós kivitellel tavalyi fogyasztási tesztünkön, ahol a Prius és a Civic ellen küldtük harcba.

Az automata dízel Cruze igazi hosszú távú utazóautó, hiszen a Chevroletekben ma még ritkán előforduló hatodik fokozatot úgy áttételezték, hogy 120 km/óránál 1300 a percenkénti fordulatszám, és még 140-nél sem forog kétezernél többet a főtengely. A gyorsításkor még bántóan zajos motor a sztrádán elcsendesül, de előzéskor hajlamos ráérős módon visszakapcsolni ötödikbe, ennek elkerüléséhez érdemes manuális síkba húzni a váltó otrombán hatalmas karját. Motorja országúton is kellően erős, 150 lóereje bőven elegendőnek bizonyul, még ha nem is olyan közvetlen módon adja elő tudását, mint a legutóbbi számunkban tesztelt dízel Subaru Legacy. A hangjuk viszont meglehetősen hasonló, ugyanis a Chevrolet olasz származású, közös nyomócsöves dízelje is zajosabb a kategóriában elvárhatónál. A Cruze egyébként jó útfekvésű és komfortos, utastere tágas, ülései kényelmesek, még ha nem is annyira, mint a műszakilag sok mindenben rokon Opelekben. Helyből egyedül a hátsó sorban nincs olyan sok, a térdhely éppen elegendő, de a lejtős tetővonal miatt a fejtér magasabbaknak már kevésnek bizonyul.

Ha akarjuk, akkor sem lehet hétmillió forint fölé tornászni a Cruze árát, a tesztelt autó az abszolút csúcsmodell: felárért fűthető bőrüléseket, napfénytetőt és magyar nyelvű navigációs rendszert is rendeltek hozzá. Ha a motor nem is GM termék, a nagyszerű szórakoztató-navigációs központ egy az egyben ugyanaz, amit az Opel Insignia is kapott, ebből csupán a háromdimenziós nézet és a váltókar mögötti forgó-nyomógomb hiányzott – de nem nekünk. Fogyasztása jobb a manuális váltósnál: 6,5 liternél autópályán sem kért sokkal többet, míg országúton 5 liter fölött, városban 8 liter alatt alakult az átlag. Ára ráadásul még így felszerelten sem több, mint amennyit a dízel konkurensekért kérnek.

 

Műszaki adatok: Chevrolet Cruze 2.0D LT

Motor: soros négyhengeres common-rail turbódízel
Hengerűrtartalom: 1991 cm³
Teljesítmény: 150 LE 4000/min
Nyomaték: 320 Nm 2000/min
Hajtás: elsőkerékhajtás
Sebességváltó: hatfokozatú automata
Hosszúság: 4597 mm
Szélesség: 1788 mm
Magasság: 1477 mm
Tengelytáv: 2685 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1544/1558 mm
Saját/össztömeg: 1427/1958 kg
Csomagtartó: 450 l
Üzemanyagtartály: 60 l
Gumiabroncs: 215/50 R17
Végsebesség: 210 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10,0 s
Gyári fogyasztás város: 7,0 l/100 km országút: 4,8 l/100 km, átlag: 5,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 149 g/km
Tesztfogyasztás (átlag): 6,5 l/100 km
Garancia 3 év vagy 100 000 km

Tetszett: Finoman kapcsoló váltó, jó áttételezés, kényelmes futómű, autópályán csendes és takarékos
Nem tetszett: Lassan kapcsoló váltó, otromba váltókar, gyorsításkor zajos