Számolhat velünk

Négy kerék vagy több - minden, ami autózás!

audi_tt_rs_coupe_13

Menetpróba: Audi TT RS (2009)

2015. augusztus 21. | Audi Tesztek | Címkék: , , , ,

Azt eddig is tudtuk, hogy az Audi sportkocsija számos szempontból jobb, mint elődje. Igazán erős motor nélkül azonban a TT eddig nem volt versenyképes kategóriája legizmosabb gépeivel. Az Audi válasza a 340 lóerős RS változat.

Jogos büszkeséggel mutatta be az Audi a TT RS változatát, a szintén jogos büszkeséggel figyelő újságíróknak. Hiszen a remek sportkocsi és erős motorja egyaránt Győrben készül. Igazi betontorpedós megjelenésével, hangsúlyozott hűtőmaszkjával és alul egyenesre szabott kormánykerekével a TT RS minden ízében veszett fenevadra emlékeztet.

Mit is tud ez az új motor, amellyel a TT immár a kategória legizmosabb képviselőivel szemben is versenyképes? Nos, a 2,5 literes (mindössze 180 kilogramm súlyú, szuperkompakt) öthengeres erőforrás blokkjához turbófeltöltőt csatlakoztatva literenként 137 lóerős teljesítményt ad le, összesen 340 lovas ménesnek megfelelő összértékben. Ehhez 450 Nm-es nyomaték társul, amely ráadásul 1600-tól 5300-ig terjedő fordulatszám-tartományban hasznosítható. Ezzel a gigantikus erővel az alig 1450 kilogrammot nyomó kupé 4,6 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás tempóra. A kiemelkedő menetteljesítmények elérésében persze nem csak az új motor játszik nagy szerepet, hanem a kocsi viszonylag csekély tömege is. A TT RS alig másfél tonnás súlya annak köszönhető, hogy a karosszéria legtöbb eleme alumíniumból készül.

Az autó leginkább lenyűgöző tulajdonsága azonban mégsem az, hogy brutális menetteljesítményekre képes. Hanem az, hogy milyen könnyedséggel álcázza a kocsi sportos mivoltát. Kényelmes tempóban vezetve, lassan cirkálva az országúton a TT RS egyáltalán nem olyan rázós, hangos és kényelmetlen, mint amit egy ilyen kaliberű sportkocsitól várnánk. Sőt: már-már kényelmesen utazhatunk vele. Számos vetélytársával ellentétben ezzel a kocsival akár egész nap kacskaringózhatunk kanyargós és vacak minőségű hegyi utakon anélkül, hogy pár óra után megfájdulna a derekunk és a fejünk, ahogy a szemünk előtt minduntalan szétrázódó képet próbálja agyunk újra és újra összerakni valami értelmezhető formában.

Ugyanakkor elég egy erősebb rúgás a gázpedálba, és máris elszabadul a kocsi fenevad-énje, és vadul gurgulázó hanghatások közepette, gumit csikorgatva, ütve-rázva kaparja előre magát négykerék-meghajtásával a szörnyeteggé alakult gép. Ekkor értékeljük igazán a veszettül pontosan működő kormányt, amely a vezető szinte ki sem gondolt mozdulatait is közvetíti az útra. A kényelmes menetben pedig egészen komfortosnak mondható futómű feszesen tartja íven az autót még hepehupás kanyarokban is, olyasféle oldalugrások nélkül, mint amilyeneket elődje produkált.

Az ülések oldaltartása példás, igazi sportkocsihoz illő, a legélesebb fordulókban sem kell attól tartanunk, hogy utasunkra vagy az ajtóra borulunk. Helyünk mindenesetre lenne ehhez, hiszen a kocsi meglehetősen kényelmes teret kínál két felnőttnek az első üléseken. Hátul azonban csak pótülésekkel rendelkezik az autó, se láb- se fejtér nem jut két felnőttnek. Kis sportkocsiról lévén szó, ezzel nincs is semmi baj. Akinek nem elég a hátsó lábtér, azoknak ott az A5 túrakupé és immár kabrió is.

Maga az üléspozíció kifogástalan: a szinte padlóig leengedhető székben helyet foglalva még a magasabb termetűek is úgy érezhetik, hogy versenykocsiba szálltak be. A kiszállás azonban már jóval körülményesebb, szabályos testgyakorlást igényel. Őszinte tanácsunk, hogy amíg nem rögződött belénk eléggé a kocsiból való kikecmergés leggyorsabb és legelegánsabb mozdulatsora, addig véletlenül se parkoljunk túl feltűnő helyen, hacsak nem bánjuk, ha kisebb tömeg néz bennünket, amint kikászálódunk TT-nkből.

Nem csak a hátsó utastér, de a csomagtartó befogadóképessége is korlátozott, az aktív életmód kedvelői közül csupán azoknak lehet elegendő, akik a golfpályát tekintik életterüknek. Búvárcucc, szörfdeszka, kerékpár szállítása kifejezetten lehetetlen ezzel a kocsival, habár az ülések ledöntésével a raktér egyszerűen bővíthető.

Összességében azt mondhatjuk: a TT RS immár kategóriája egyik legerősebb és legjobb futóművével rendelkező képviselője, remek dizájnnal, elöl kényelmes helykínálattal, de a kis sportkocsik helyszűkének valamennyi hátrányával.

Műszaki adatok: Audi TT RS Coupé

Motor: soros öthengeres turbós benzines
Hengerűrtartalom: 2480 cm3
Teljesítmény: 340 LE 5400/min
Nyomaték: 450 Nm 1600/min
Hajtás: összkerékhajtás
Sebességváltó: hatfokozatú kézi
Hosszúság: 4198 mm
Szélesség: 1842 mm
Magasság: 1342 mm
Tengelytáv: 2468 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1555/1546 mm
Saját/össztömeg: 1450/1850 kg
Csomagtartó: 290/700 l
Üzemanyagtartály: 45 l
Gumiabroncs: 245/40 R18
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 4,6 s
Gyári fogyasztás (város): 13,1 l/100 km
 (országút): 6,9 l/100 km
 (átlag): 9,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 214 g/km
2015 © Minden jog fenntartva. Euroleasing Kft.