Megosztó formatervek nyomában

2022-ben nem megszokott, hogy igazán csúnya autót láthatunk a modellpalettákon. Igaz, hogy nem mindig volt ez így, illetve azért ma is találunk enyhén szólva is „érdekes” formaterveket.

Bár, a téma roppant szubjektív, azt megállapíthatjuk, hogy az utóbbi egy-két évben nem igen találkozhattunk igazán megosztó küllemmel rendelkező kocsikkal. Általában, ha szóba kerül ez a téma, legtöbben a BMW új típusait, különösen a 4-es, valamint a 7-es szériát emlegetik. A 7-es BMW mondjuk köztudott, hogy nem az európai piacra készült, sokkal inkább az ázsiaira, ezért azzal sokan meg tudnak békélni, hogy más. A 4-es széria már sokkal érdekesebb, hiszen az előző generációja egy kifejezetten közkedvelt, szép autó volt, ami az akkori termékcsaládba teljes mértékben beleillett.

Nem feltétlen mondható el ugyanez a jelenleg kapható modellről, ami igazán nagy port kavart, amikor megjelent, valamilyen szinten érthető módon. A hatalmas, vertikálisan elhelyezett „vese” sokakban ellenérzetet váltott ki, főként az aránytalansága miatt. Ez volt az első BMW sok-sok év után, ami függőleges hűtőmaszkot kapott, és ha már a múltat firtatjuk, akkor azért már bőven szemezgethetünk meghökkentő külsejű autókból.

Biztosan mindenki tud legalább egy példát, ami a köztudatban a legcsúnyább autóként él, de azt hagyjuk a végére, hiszen valóban a Fiat Multipla első generációja a kategória koronázatlan királya. Az odáig vezető út sem lesz piskóta, ez szinte biztos.

Kezdjük egy egészen híres csúnya autóval, a Breaking Bad sorozat főszereplőjének autójával, azaz Pontiac Aztek-et vegyük górcső alá. A sorozat sajátos kémiatanárának járgánya minden, csak nem hétköznapi. Akkoriban elképesztő futurisztikus formatervnek számított, de nem feltétlenül a jó értelemben. Hiába a megjelenéskor belőtt magas ár, illetve a látvány, a sorozat akkora népszerűségnek örvendett akkoriban, hogy meglehetősen sikeres autóként jegyezték a Pontiac-nál. Tény, hogy nem csak a Bryan Cranston játszotta Walter White karakternek köszönhették a sikert, hiszen maga az autó, a formatervet leszámítva, egy nagyon kényelmes, potens SUV-nak számított.

Ha már SUV akkor mindenképp érdemes felidézni a Jeep Compass első generációját, ami tekintélyparancsoló volt, noha nem éppen a pozitív értelemben. Igaz, hogy meg sem közelíti az Aztek különcségét, de Jeep mércével ez az autó is igazán kilógott a sorból. Kicsi volt, gömbölyű, amik épp elegek voltak ahhoz, hogy a Jeep vásárlói elforduljanak, ha nem is a márkától, de a modelltől biztosan.

Rövid listánk egyetlen sportautója következik, azaz a hatalmas reneszánszát élő Alfa Romeo SZ. Ennek az autónak a célja a Fiat-ba való beolvadást követően a sportosság újjáélesztése lett volna. Kis példányszámban gyártották, a design megszületését a Centro Stile Zagato-nak köszönhetjük. A S(print) Z(agato) nem egy kifejezetten csúnya autó, viszont nagyon kitűnik nem csak az utcaképet, hanem az Alfa modellpalettáját tekintve is. Manapság az ára a csillagos eget verdesi, amit mondhatni, hogy pusztán a jellegzetes dizájnnak köszönhet.

Itt az idő, íme a sokak által a világ legcsúnyább autójának tartott Fiat Multipla első, bemutatkozó generációja. Hát, mit is mondhatnék kedves olvasóink, ez az autó nagyon fura. A megosztó szó nem is tudom, hogy elég-e, ha a Multipla-t nézzük. A helyzetet nagyban megkönnyíti, hogy a Multipla amúgy egy kényelmes és roppant praktikus autó, tehát itt nem róhatunk fel neki túl sok mindent. Ebben az esetben is a formaterv okozta, hogy nem lett belőle átütő sike. Persze, az olaszok azért nem feltétlenül élik meg bukásnak a sztorit, amit az is alátámaszt, hogy a ma már ikonikus családi járgány majdnem 13 éven keresztül gyártásban maradt.