2022-től kötelezővé tenné az Európai Bizottság a sebességszabályozó asszisztens alkalmazását

Bizonyos modellek esetén mint bekapcsolható opció most is van sebességtúllépésre figyelmeztető rendszer, de a jövőben egy ennél határozottabb megoldást szeretne látni az autókban az Európai Bizottság.

A gyorshajtás sajnos még mindig vezető tényező a halálos balesetek okai között, így érthető, hogy az autógyártók és a különböző szervezetek egyaránt óriási erővel dolgoznak a probléma kiiktatásán. Traffipax? Nincs igazi visszatartó ereje! Volvo féle sebesség limiter? Ugyan már, 180 kilométeres óránkénti sebesség alatt is halálos erejű egy csattanás. Az eddigi próbálkozások tehát nem elég hatékonyak az Európai Bizottság szerint, ezért új törvényi javaslattal álltak elő, miszerint 2022-től kötelezővé válna minden újonnan legyártott autóban a sebességszabályozó asszisztens.

Ennek a lényege, hogy szenzorok és GPS jelek alapján az autó megállapítja az éppen aktuális sebesség határokat, majd ehhez mérten figyeli, hogy milyen sebességgel haladunk. Na de mi történik, hogy véletlenül száguldozni kezdenénk? Jelenleg kétféle rendszer létezik. Az egyik a sebesség túllépését pedál rezgetéssel és más hanghatásokkal jelzi, bízva abban, hogy a zavaró tényezők miatt meggondoljuk magunkat és visszalassítunk az előírt sebességre. Lényegében ugyan az az elve, mint a biztonsági öv elhanyagolásakor fellépő csipogásnak, amit ugyebár sok autós vagy kijátszik, vagy egyszerűen nem érdekli.

A második lehetőség már drasztikusabban lép fel a gyorshajtás ellen. Ez ugyanis nemes egyszerűséggel a felső sebességhatár elérésekor elveszi a gázt, azaz hiába nyomjuk a pedált, nem gyorsul tovább az autó. Működik és hatásos, csak hát mondjuk előzés közben igencsak kellemetlen következményei lehetnek.

A törvényi javaslat megvan, akárcsak a határidő, de a módszer még kérdéses. Meg persze az is, hogy milyen megoldások bukkannak majd fel az asszisztens kicselezésére, mert hát abban biztosak lehetünk, hogy lesznek ilyenek szép számmal…