Teszt: Renault Grand Scenic 1.5 dCi (2010)

Csupán 1,5 literes motor dolgozik a legkisebb dízellel szerelt Grand Scenic orrában. Vajon elég 105 lóerő egy olyan családi autóba, amelynek tömege megpakolva a két tonnát is meghaladhatja?

Milyen az idilli családi egyterű? Nagy, kényelmes, csendes, könnyen elfoglalják benne magukat a gyerekek, van benne több tucat rakodóhely és persze hatalmas a csomagtér. A Renault egyterűje korábban már többször bebizonyította, hogy a fenti szempontok alapján igazán közel áll a tökéleteshez, kiváltképp a Grand előnévvel ellátott Scenic. Az alapkivitelnél 22 centivel hosszabb karosszériát rendelhetjük hét üléssel is (a plusz két székért 150 ezer forintot kérnek), azonban jobban járunk, ha erre nincs szükség és inkább a csomagteret bővítjük hatalmasra. Az alapesetben is bő fél köbméteres poggyásztér a Grand kivitelben már 752 liter, ami annyit tesz, hogy soha semmit nem kell otthon hagyni – igaz, a be- és a kirakodás nem kis feladat lesz.

Az idilli családi egyterű kritériumai között nem szerepel, hogy jól kell mennie, sokkal inkább az, hogy fogyasszon minél kevesebbet. Erre a feladatra keresve sem találhatnánk jobbat az 1,5 literes dízelmotornál, legalábbis a Renault motorválasztékában. A már kissé koros egység derekasan küzd az üresen is közel másfél tonnás egyterűvel, meglepetésre azonban nem érezni kevésnek hozzá. Városban persze gyakran kell nyúlni a hatfokozatú kézi váltóhoz, de az egyrészt közel van a kormányhoz, másrészt egész jó a kapcsolási érzet, úgyhogy ezzel nincs probléma. A megengedett két tonna fölé terhelve persze nem árt alaposan megfontolnunk egy-egy országúti előzést, de családunkkal a hátunk mögött amúgy sem javallott sietni. Autópályán sem kell attól tartani, hogy minket fognak kerülgetni a kamionok: habár a 180 km/órás végsebesség sokkal inkább elméleti, mint gyakorlati érték, 130-nál még jól érzi magát és innen még – megfontoltan bár, de – gyorsulni is képes. Ennél a tempónál amúgy 6,7 literes fogyasztást mértünk, ami a méretes karosszériára és a téli időre való tekintettel nem rossz érték, 110-nél pedig már csak 5,8 liter gázolajat kér száz kilométerenként. Utóbbi egyben azt is jelenti, hogy a 105 lovas dízellel szerelt Grand Scenic hatótávolsága meghaladja az ezer kilométert.

Mivel a futómű beállítását és a fékeket erősebb motorokhoz tervezték, így egyikkel sincs probléma a legkisebb dízellel szerelt Grand Scenic esetében sem. A vevőket mégsem az úthibákat közepesen jól csillapító, kanyarban a kategóriatársakhoz képest kevésbé bedőlő tulajdonságok, sokkal inkább az ár és a felszereltség fogja a Grand Scenic-hez édesgetni. Az 1,6 literes 110 lovas benzineshez képest bőven megéri a félmillió forint felár, amit a dízelért kérnek, a legolcsóbb ötüléses kivitel így is ötmillió forint alól indul. A francia autókra jellemző gazdag felszereltség pedig a Grand Scenic-nek is sajátja – mi kellhet még egy ideális családi autóba?

Műszaki adatok: Renault Grand Scenic 1.5 dCi Dynamique

Motor: soros, négyhengeres turbódízel
Hengerűrtartalom: 1461 cm3
Teljesítmény: 105 LE 4000/min
Nyomaték: 240 Nm 1750/min
Hajtás: elsőkerékhajtás
Sebességváltó: hatfokozatú kézi
Hosszúság: 4560 mm
Szélesség: 1845 mm
Magasság: 1645 mm
Tengelytáv: 2770 mm
Saját/össztömeg: 1485/2121 kg
Csomagtér: 752/2050 l
Üzemanyagtartály: 60 l
Gumiabroncs: 205/60 R16
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12,6 s
Gyári fogyasztás (város): 6,3 l/100 km
 (országút): 4,5 l/100 km
 (átlag): 5,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 252 g/km
Tesztfogyasztás (átlag): 6,8 l/100 km
Garancia 2 év, km korlátozás nélkül

Tetszett: Otthonos belső, hatalmas csomagtér, elegendő menetteljesítmények
Nem tetszett: Pörgetve hangos motor, nem síkba dönthető ülések