Teszt: Fiat Linea 1.6 Multijet (2009)

Csúcsfelszereltséggel és 1,6 literes turbódízellel egészen korrekt jármű a Linea. Feltéve, ha luxust idéző kis lépcsőshátúra van szükségünk, jó sok pénzért.  

Tekintsünk most el attól, hogy ép ésszel nehéz megbarátkozni a lépcsőshátú karosszériával. Végül is, mi értelme külön térben tárolni a csomagokat? Gyakran szállítunk büdös dolgokat, amelyekkel nem szeretnénk együtt utazni? Vagy örömünket leljük benne, ha nyáron út közben is felforrósodnak a dolgaink (pedig megy a klíma)? Vagy szeretjük még az 55 centis tévékészüléket is hazaszállíttatni a boltból, mert nem fér be az autóba? Mindegy. Négyajtós autók márpedig vannak. Tehát a Fiat sem tehette meg, hogy ne gyártson fejlődő országoknak szánt alapmodellt.

Szögezzük le gyorsan: a Grande Punto alapjaira épített Linea a kategória egyik legjobban sikerült típusa. Már ránézésre is tetszetős. A puttony nem csak úgy oda van biggyesztve a farára, mint a Suzuki SX4-nek, vagy a Renault Thaliának. Láthatóan a karosszériával összhangban álmodták meg, így viszonylag arányos formát kapott. Az 500 literes csomagtér a legnagyobbak egyike – veri például az eggyel nagyobb osztályba tartozó Seat Exeót is –, és legfeljebb átlagosan nehezen érhetők el benne a beleszórt holmik.

A kocsi beltere sem marad el attraktivitás terén a külseje mögött. Kategóriájában szinte egyedülállóan igényes anyagokat találhatunk mindenhol. Egészen olyan, mintha egy Lancia Lybrában ülnénk. A székek alcantara kárpittal is kérhetők, ami remekül passzol a bézs színű műanyagokkal. (Ja kérem, a Dacia Loganban fél évvel ezelőtt még csak kárpit sem volt az ajtókon!) Még ergonómiai szempontból is egészen elégedettek lehetünk a Lineával: nagyjából minden kézre esik, elegendő tér áll a vezető és az utasok rendelkezésére, minden irányban megfelelő a kilátás a kocsiból és a volán mögött is viszonylag kényelmes pozíciót találhat magának mindenki. Az autó igazi erőssége azonban az újonnan bevezetett 1,6 literes Multijet turbódízel motor. Ennek 105 lóerős teljesítménye és 290 Nm-es nyomatéka egészen remek menetteljesítményt garantál. Igaz, a motor hangja kissé nyers, de élményszámba menő fürgeséggel gyorsítja a kocsit, bár turbólyuka hatalmas, így aztán némi megszokást igényel, hogy csak 2000-es fordulat fölött kezdjünk előzni vele. A benzinkútnál pedig igazán kellemes meglepetésben lehet részünk, hiszen tesztünk során alig 6 literes fogyasztást mértünk – méghozzá városi forgalomban, nem éppen kímélő vezetés mellett. Üröm az örömben, hogy a csúcsfelszereltséggel és az 1,6-os dízellel majdnem kétszer annyiba kerül a kocsi, mint az alapmodell. Minőségi kárpitok, krómcsíkok és takarékos, fürge motor nélkül a Linea semmiben sem különbözik tucat-fazonú konkurenseitől.

Múszaki adatok: Fiat Linea 1.6 Multijet

Motor:                                           soros négyhengeres common-rail dízel
Hengerűrtartalom:                     1598 cm3
Teljesítmény:                               105 LE 4000/min
Nyomaték:                                    290 Nm 1500/min
Hajtás:                                           elsőkerékhajtás
Sebességváltó:                             hatfokozatú kézi
Hosszúság:                                   4560 mm
Szélesség:                                     1730 mm
Magasság:                                    1494 mm
Tengelytáv:                                   2603 mm
Nyomtáv elöl/hátul:                    1522/1523 mm
Saját/össztömeg:                        1290/n.a. kg
Csomagtartó:                               500 l
Üzemanyagtartály:                      45 l
Gumiabroncs:                              195/55 R16
Végsebesség:                               190 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra:               11,0  s
Gyári fogyasztás   (város):          6,4 l/100 km
(országút):          4,2 l/100 km
(átlag):           5,0 l/100 km
CO2-kibocsátás:                            146 g/km
Tesztfogyasztás     (átlag):           6,3 l/100km

TETSZETT: Minőségi anyagok, takarékos és fürge motor
NEM TETSZETT: Négyajtós elrendezés, pontatlan kormánymű