Teszt: Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm Distinctive (2009)

Eddig kifejezetten női autóként tartottuk számon a kis olaszt. Jó, persze az is. De nagydarab, sportosan vezető férfiak is nagyon jól érezhetik magukat benne. Kevés stílusosabb városi rohanógépet találnánk nála.

Sikerrel kicsinyítette le a 8C Competizione sportkocsi vonalait az Alfa Romeo, hiszen a MiTo meglehetősen szemrevaló kisautó lett. Az újonnan megjelent dízelmotorokkal már nem csak fürgének, de takarékosnak is ígérkezik – mi az erősebb, 120 lóerős kivitelt próbáltuk.
Túlzás lenne ugyan a MiTót ergonómiai csodának nevezni, de kétségtelen tény, hogy a hasonlóan divatos Fiat 500-assal szemben ebben férfiak, sőt, magasabb termetű férfiak is viszonylag kényelmesen elhelyezkedhetnek. A vezetőülés sportosan alacsonyra állítható, a kormányoszlop meglehetősen közelre húzható, a váltó pedig éppen ott van, ahol lennie kell – nehéz lenne ennél komfortosabb kocsit találni ebben a kategóriában. Persze, a hátsó ülésen már nincs túl jó dolga az utasnak, de még ott is elfogadható a helykínálat. Ugyanakkor a biztonsági öv csak jelentős tornamutatványok árán érhető el. A csomagtartó mérete (270 liter) átlagosnak mondható ebben a méretosztályban, ám a rakodóperem elég magas. A kidolgozás minősége korrekt, és a belső tér anyagai is kifejezetten minőséginek nevezhetőek a kategóriában.
Az 1,6 literes turbódízel 1700-as fordulatszám alatt kissé lusta, de aztán 5000-ig folyamatosan húz, kifejezetten dinamikus menettulajdonságokat kölcsönözve az autónak városi cikázáshoz. Fürgesége ellenére a MiTo nem is fogyaszt sokat: 6,7 literes belvárosi átlaga jónak számít – főleg ilyen menetteljesítmények mellett. Ebben persze nagy szerepe van a hatfokozatú váltónak is. A szerkezet meglehetősen pontos ugyan, viszont túlságosan hosszú úton jár ahhoz, hogy igazán sportosnak minősíthessük. A váltó mellett található a DNA-ra keresztelt vezérlőegység kapcsolója. Ennek segítségével állítható a gázreakció, az ESP, a szervokormány és az elektronikus differenciálzár működése – így az alapbeállításként értelmezett normál fokozathoz képest dinamikusabbá varázsolhatjuk az autót, vagy éppenséggel havas, csúszós útfelületnek megfelelőbb üzemmódba válthatunk. A dinamikus program érezhetően fürgébbé és agilisabbá teszi az autót, de a havas programot koraősszel még nem tudtuk kipróbálni. Kormányzása városi és országúti tempónál pontos, de autópályán a megszokottnál több korrigálásra van szükség.
Mindent összevetve a MiTo kitűnő választás azoknak, akik az átlagosnál drágább, de stílusosabb és fürgébb, egyedi kisautót szeretnének.

Műszaki adatok: Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm

Motor: soros négyhengeres common-rail dízel
Hengerűrtartalom: 1598 cm3
Teljesítmény: 120 LE 3750/min
Nyomaték: 320 Nm 1750/min
Hajtás: elsőkerékhajtás
Sebességváltó: hatfokozatú kézi
Hosszúság: 4063 mm
Szélesség: 1721 mm
Magasság: 1446 mm
Tengelytáv: 2511 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1483/1475 mm
Saját/össztömeg: 1205/1500 kg
Csomagtartó: 270/1020 l
Üzemanyagtartály: 45 l
Gumiabroncs: 195/55 R16
Végsebesség: 198 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9,9 s
Gyári fogyasztás (város): 5,9 l/100 km
 (országút): 4,1 l/100 km
 (átlag): 4,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 126 g/km
Tesztfogyasztás (átlag): 6,2 l/100 km

Tetszett: Kényelmes belső tér, agilis futómű, jó motor
Nem tetszett: Vészfékezéskor instabillá váló hátsó traktus