Ifjú Fordok: akiknek meg kéne menteniük a céget

Kemény időket tudhat maga mögött az amerikai gyáróriás, így nem csoda, hogy a befektetők és a részvényesek is a fiatal Ford-generációtól várják a megoldást, kemény nyomás alá helyezve a cég felsővezetésében frissen feltűnt – ám annak berkeiben már évek óta otthonosan mozgó – 39 éves Henry Ford III-at (az alapító ükonokáját) illetve a 32 éves Alexandra Ford Englisht, Bill Ford lányát.

Ők ketten a Fordot vezető család immáron ötödik generációjához tartoznak és – ahogy azt a céges tradíció megköveteli – eddig a gyártó más-más szakterületén, alacsonyabb pozícióban dolgoztak. Henry Ford III a vállalatstratégiai osztály igazgatói posztja után került a befektetői-kapcsolattartó székbe helyét pedig Alexandra vette át, akit egyben a Ford többségi tulajdonában lévő – elektromos haszongépjármű-fejlesztéssel foglalkozó – Rivian almárka döntéhozó testületébe is kineveztek.

fordok

A Ford 117 éves történelme során mindössze 20 év volt olyan, amikor nem egy családtag vezette a vállalatot, de mindig is megőrizték többségi részvénytulajdonukat a cégben, így lényegében vétójoguk van a részvényesek között és a döntéshozó testületben is, viszont arról minden befektető/részvényes kedvezően nyilatkozott, hogy hagyják a cégvezetést meghozni a döntéseket és nagyon ritkán nyúlnak bele ezekbe többségi tulajdonrészüket kihasználva.

RJ Scaringe and Bill Ford

Ez pedig nem kevés, hiszen a május elején megtartott közgyűlésen a részvényesek megszavazták, hogy az eddigi 35 százalékról 40-re emelkedjen a Ford család részesedése, ebben nyilván közrejátszott a tény is, hogy az ő oldalukról a koronavírus-járvány miatt elszenvedett veszteségek egy részét úgymond áttolják a család oldalára.

Rivian-R1S

A Ford egzisztenciális válságának oka nem csak az Észak-Amerikai gyárleállítások miatti hatalmas veszteség, hanem a tény, hogy a piac nem egyformán kedvez minden általuk gyártott típusnak, hiába évek óta bestseller az Amerikai kontinensen az F150 pickup. Bill Ford 1999-ben vette át a céget, a részvényárfolyama azóta 91 százalékot zuhant, miközben az S&P indexe (az 500 legnagyobb, amerikai tőzsdén jegyzett vállalat gazdasági tevékenységének osztályozórendszere a Standard&Poors szerint) 129 százalékra nőtt. Ugyanakkor 2009-ben sikeresen kerülte el a csődöt, nem úgy, mint a General Motors és a Chrysler.

billford

Bill Ford elégedetlenségét fejezte ki a közgyűlésen a részványárfolyam miatt, mindazonáltal bizakodó ennek jövőjével kapcsolatban, mivel a Mustang Mach-E és az új Bronco típusok kedvező fogadtatásra leltek nem csak a befektetők, hanem a közvélemény körében is.

fordemblem

Bill Ford szerint a fiatal generáció még nem tart ott, hogy a legfelső szinten is átvegye a vezetést, azonban jól látja, hogy a Ford befektetői és részvényesei is üdvözlik a tényt, hogy az autózás új korszakával (és egyben a márka krízishelyzetével) a fiatal és dinamikus generáció veszi fel a harcot és egyre komolyabb szerepet kapnak a vállalaton belül.

Meglátjuk, beválik-e a terve.