Lancia Delta (2008-2014) használt teszt

Igazi műalkotás négy keréken a Lancia Delta, amit nem csak stílusáért, de kényelméért is lehet szeretni, dízelmotorral ráadásul meglepően racionális választás.

Elképesztően szépre sikerült a hosszú szünet után visszatérő Lancia Delta formaterve – jellegzetes a kétszínű fényezés, a LED-es menetfény és az íves hátsó lámpa. Az olasz típus igazából semmiben sem hasonlít a hasonló néven futó elődeire: gondoljunk csak a rali-világbajnoki címeket gyűjtő szögletes első generációra, amit még 1979-ben mutattak be, vagy a minden téren középszerű másodikra, amelyet 1993-ban kezdtek gyártani. 2011-ben ráncfelvarrást végeztek rajta, az előtte gyártott kivitelek függőleges, az utániak pedig vízszintes rácsozású hűtőmaszkot kaptak.

Milyen kényelmes?
Az új Delta a lekerekített vonalak ellenére már látszatra is méretes, és valóban, a 4,52 méteres hossza már szinte túlnőtt a kompakt kategórián. A tengelytávolság 2,7 méteres, ami tíz centiméterrel hosszabb, mint a műszakilag rokon Bravo esetében. A hátsó lábtér ennek köszönhetően különösen hatalmas, hála a 15 centiméteres sínen tologatható hátsó ülésnek, a fejtér ugyanakkor a lejtős tetővonal miatt már szűkösnek mondható. A csomagtartó 465 literes mérete tágas, de a kis nyílású ötödik ajtó nehezen pakolhatóvá teszi. A felhasznált anyagok rendkívül igényesek, a plüsskárpit finom tapintású, és a hangulatvilágítás is nagyon szép.

Milyen vezetni?
A Delta üléspozíciója magasabb annál, mint amire számítottunk. Ennek ellenére a kezelhetősége nagyon jó: a kormányzása pontos és közvetlen, a futómű megfelelően tart a gyors kanyarokban, ám a nagy kerekek és peres abroncsok miatt is a kátyúk elnyelése nem tartozik az erősségei közé. A sebességváltó karja hosszabb úton jár, mint vártuk volna, de legalább pontosan megvezetett. A Delta minden motorja turbós, ezért már az 1,4 literes, 120 vagy 150 lóerős benzines alapmodellek is lendületesek, de viszonylag sokat fogyasztanak. Jobb ajánlat az 1,6 literes dízel, ami 120 lóerejével és kereken 300 newtonméter nyomatékával igen rugalmasan mozgatja a kocsit, ráadásul egészen csendes, és nagyon takarékos is. A 2 literes, 165 lóerős dízel, de különösen a dupla turbós, 190 lóerős 1,9 literes dízel már minden létező igényt kielégít, de használtan kockázatosabb is a szerényebb teljesítményű modellnél.

Mennyit kell költeni rá?
A Delta harmadik szériája elterjedtebb az elődeinél, a használtpiacon pedig kétmillió forint feletti összegért már találunk belőle, igaz, ezek elég sokat futott darabok. A megkíméltebb példányok ára inkább a hárommillióhoz áll közel, a legtöbbet egyébként a leginkább ajánlott 1,6 literes dízelből kínálnak eladásra. A Delta felszereltsége prémiumautóhoz méltóan gazdag, ezért hat légzsák, ESP és klímaberendezés minden kivitelben van, de bőrkárpitot, panorámatetőt, Bose hifit és navigációs rendszert is találunk a legtöbb példányban. A töréstesztjét 2008-ban végezték, akkor ötcsillagos eredménnyel végzett.