Teszt: Citroen DS3 1.6 THP (2010)

A DS3 a Citroen új imidzs-modellje. Ennek sikerén múlik, mennyire hitelesen próbálnak ismét újító szerepkörbe helyezkedni. A kocsi kétség kívül egyedire sikerült. De vajon tényleg sportos? Majd meglátjuk!

Végre egy igazi formabontó autó a Citroentől! – Óhatatlanul ez a szemlélő első gondolata a DS3-ról, ha meglátja. A formás kiskocsiról hiába tudjuk, hogy a C3 műszaki alapjaira épül, mégis annyira egyéni karakterű, hogy eszünkbe sem jut a két modell közötti rokonság. Pedig van. Padlólemezük teljesen azonos, így méreteik között sincsenek jelentős különbségek. De ha a C3-ról azt írtuk, hogy kissé nőiesre sikerült, akkor a DS3-ról meg kell jegyezzük: ez a férfias változat. Kissé olyan a dolog, mint a játékboltok kínálatában a babáknál: van Barbie baba, a mama, meg van Ken, a papa. A felnőtt játékszerek esetében a képlet így néz ki: van a C3, az a mamás, és van a DS3, az pedig a papás. Voilá! Így kell adott alkatrészmennyiségből, adott sémából két célcsoportnak is megfelelő autót kihozni. Persze, a DS3 a sportosabb hölgyeknek is ugyan úgy imponálhat, mint a férfiaknak – ettől csak még jobb a recept…

Kirakat-báj

Persze, a DS3 résmodell, borsos ára miatt sosem lesz belőle tucatautó. (No meg millióképpen variálható összeállítása miatt sem, de erről később.) A gyártó számára mégis fontos a sikere. Ez ugyanis a Citroen új vágy-modellje, vagyis olyan típusa, amely iránt mindenkinek sóvárognia kell a kirakatablak előtt, de amelyet sokkal többen szeretnének megkapni, mint ahányan megkaphatják.  Így tehát a DS3 esetében a sikert nem az eladott darabszámban mérik, hanem abban, hogy hányan fordulnak meg a kocsi után az utcán. Meg hogy mennyi autóőrült és autós zsurnaliszta lelkesedik érte. S meg kell mondjuk: a hivatalos hazai premieren e tekintetben jól vizsgázott a kocsi – éppen elegen lelkesedtek érte, hogy a Citroen sajtófőnöke nyugodtan feküdjön le aznap este. De tegyük félre a lelkesedést (amennyire lehet), és próbáljuk objektíven megállapítani, milyen autó is a Citroen prémium aprósága!

Tuning-vitézek álma

A kocsi formavilága káprázatosan látványos, tele apró részletekkel, amelyek külön-külön is figyelmet érdemelnek. Ilyen például a látszólag nem is tetőig érő B-oszlop, amely háromszög formával indul, majd elkeskenyedik – és hoppá, véget is ér, úgy félúton fölfelé. De akkor mi merevíti a tetőt középen? Persze, hogy a B-oszlop! Csakhogy azt elfedi az üveg. Amit kívülről látni vélünk, az csupán dizájnelem. Ügyes.

Aztán ott a sportos első maszk – sok utcai tuningvitéz ölne egy ilyen elemért, hát még a lámpák alatt lefutó gyöngysor-szerű ledfüzérért! A kasztnitól eltérőre színezett tető pedig (fehérben legalábbis) a hab a tortán. Igaz, láttunk már ilyet, például a kocsi legfőbb konkurense, a Mini esetében, mégis szokatlan, de határozottan tetszetős megoldás. A küszöbtoldatok is sportosak, de rendelhetünk krómcsíkot is föléjük, ami kicsit tudatzavaros dolog ugyan, de szép.

Két napi hideg élelemmel

S ha már leírtuk a „rendelés” szót, nem árt kicsit körüljárni ezt a témát is. A DS3 vásárlója ugyanis jobban teszi, ha kétnapi hideg élelemmel megy a márkakereskedésbe. Ott ugyanis rengeteg időt lehet eltölteni az úgynevezett „DS3 konfigurátor” előtt görnyedve. Mert az autó a legjobb Lego modelleket megszégyenítő részletességgel variálható szinte alkatrészenként. Nem csak a kasztni és a tető színét határozhatjuk meg tetszőlegesen, de az utóbbira különféle matricát is kérhetünk, kedvünkre határozhatunk a már említett krómdíszekről, a felnik fajtájáról és színéről, a belső színösszeállításról, a váltógombról, a szövetekről és kárpitokról és egy sor kiegészítőről. Összességében több mint tízezerféle változat rakosgatható össze az adott alkatrész-csomagból, vagyis mindenki kifejezheti saját egyéniségét testre szabott kocsijával. Igaz, a Citroen márkakereskedők talán nem annyira boldogok a határtalan vásárlói szabadság okán, hiszen rengeteg időt és türelmet emészthetnek majd fel az egyes részleteken vaciláló vásárlók.

Klón-páncél a műszerfalon

A páratlan variálhatósághoz képest a mi tesztautónk meglehetősen konzervatív fekete-fehér összeállításban pompázott. Nekünk mindenesetre tetszett. A fantasztikus külső formavilágra ráerősített a Csillagok Háborúja klónjainak páncéljára emlékeztető törtfehér-gyöngyház színben csillogó műszerfal burkolat. Kopogós volt persze, de ez esetben nem is várnánk mást. A műszerfal a C3-at idézi: áttekinthető és a maga módján sportos. A kormány viszont nagyon vagány: alul szépen lecsapták szögletesre, ami egyrészt valamelyest növeli a lábteret, másrészt fíling-tuning a vezetőnek: az ilyen apróságoktól érzi magát sportkocsiban az ember.

Ergonómiai baklövések hosszú sora

Más apróságok viszont alaposan lelohasztják a lelkesedést. Konkrétan például a szék magas ülőlapja. Egyszerűen megmagyarázhatatlan, hogy egy sportos autóban mit keres teherautóból származó ülés. Persze, divat manapság minél magasabbra helyezni a vezetőt, meg a helykihasználás miatt is előnyös a magas üléspozíció, ez mind rendben is van – például a C3-asban. De nem az élményautózásra tervezett DS3-ban.

De ezzel nem ér véget az ergonómiai bakik sora. A kormányoszlop nem húzható elég közel – pedig felfoghatatlan, mi múlt volna még néhány centiméternyi toldaton. A biztonsági öv pedig úgyszólván elérhetetlen – még a magas termetű (ezért meglehetősen hátratolt ülésben helyet foglaló), hosszú kezű vezetők számára is. Rejtély, hogy 165 centiméteres magasságú hölgyek hogyan tudnak hátranyúlni érte – alighanem még beszállás előtt kezükbe fogják a csatot.

A helykínálat hátul nevetségesen szűk, a ki- és beszállás elképesztően körülményes még egy 11 éves gyerek számára is. Felnőtteket legfeljebb büntetésből száműzzünk hátra. Ugyanakkor a csomagtartó jóval nagyobb, mint vártuk volna: konkrétan belefért egy gitár is tokostul, ami egyáltalán nem jellemző ebben a kategóriában.

Piros pont a minőségért

A sok ergonómiai baki ellenére azért járnak jó pontok is a beltér kialakításáért. A felhasznált anyagok minősége kifejezetten jó, az összeszerelés minősége példás. Aki olyat mer állítani, hogy csörög-zörög benne minden (elterjedt sztereotípia a francia kocsikkal kapcsolatban) az egyszerűen ostobaságokat beszél. Nem lehet okunk panaszra.

Nyolc alatt százon

Ha a volán mögött helyet foglalva nem voltunk elég jó véleménnyel a DS3-ról, hát mindjárt másképp látjuk a kocsit, amint beindítjuk a motort és elindulunk. Az általunk próbált 1,6 literes turbós erőforrással szerelt változat elképesztő rajtokat vesz velünk minden zöld lámpánál, 150 lóerős teljesítménye tényleg több mint elég egy ekkora autó fürge mozgatásához. Olyannyira, hogy lepipál akár kétszer ilyen erős vetélytársakat is. Vettük a fáradtságot és az autopult.hu munkatársaival közösen lemértük, mennyi idő is kell a 100 km/h-s tempó eléréséhez, s bevalljuk, nem hittünk a szemünknek: alig 7,45 másodperc alatt teljesítettük a sprintet! Ez bizony sokkal erősebb autóknak is becsületére válna! Hatvanas tempóról pedig mindössze 6 másodpercre volt szükség negyedik fokozatban ugyanekkora sebességre gyorsulni. A 37 méteres féktáv pedig szintén jó, sőt, kiemelkedően jó. A dinamikus menetteljesítményekhez tényleg elfogadhatónak mondható 8,7 literes fogyasztás társult városi forgalomban, ami kiskocsitól sok ugyan, de ilyen sportos apróságtól gond nélkül tolerálható.

Rázós, de remek futómű

Nem csak a pörgős motor és a rövid úton járó váltó, hanem a futómű is egyértelműen sportos a DS3-ban. Rossz úton vagy fekvőrendőröknél kirázza ugyan a tömést a fogunkból, de meglepően feszesen tartja íveken az autót. A kormányzás pedig hihetetlenül közvetlen és feszes, szinte milliméternyi mozdulatokkal is pontosan irányítható a kocsi. Ezen a téren a DS3-nak szinte nincs párja nem csak a kicsik, de az alsóközép kategóriás izomautók között sem.

Ajándékdoboz

Akkor összességében milyen is a DS3? Nos, kétség kívül nagyon egyedi és jó minőségű. Ha pusztán a menetteljesítményeit és menettulajdonságait vizsgáljuk, akkor remek sportos kocsinak is minősíthetjük, tényleg majdnem akkora élményt okoz a vezetőnek, mint egy komoly sportautó. Az ergonómiai bakik és a hétköznapi használat során kevésbé praktikus tulajdonságok (rázós futómű, szűk hely hátul) kissé olyan érzést okoznak, mint amit az a kíváncsi hölgy érezhet, aki szanaszét szaggatja az ajándékdobozt a karácsonyfa alatt – majd rájön, hogy a doboz maga volt az ajándék.

 

Műszaki adatok:  Citroen DS3 1.6 THP

Motor: soros négyhengeres turbós benzines
Hengerűrtartalom: 1598 cm3
Teljesítmény: 155 LE 6000/min
Nyomaték: 240 Nm 1400-4000/min
Hajtás: elsőkerékhajtás
Sebességváltó: hatfokozatú kézi
Hosszúság: 3948 mm
Szélesség: 1715 mm
Magasság: 1458 mm
Tengelytáv: 2464 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1468/1471 mm
Saját/össztömeg: 1165/1597 kg
Csomagtartó: 285 l
Üzemanyagtartály: 50 l
Gumiabroncs: 205/45 R17
Végsebesség: 214 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7,3 s
Gyári fogyasztás (város): 9,4 l/100 km
 (országút): 5,1 l/100 km
 (átlag): 6,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 155 g/km
Tesztfogyasztás (átlag): 8,7 l/100km
Garancia 2 év

Tetszett: menetdinamika, futómű, kormánymű, váltó
Nem tetszett: magas üléspozíció, elérhetetlen biztonsági öv, szűk lábtér hátul