Negyedszázados vadmacska

Éppen 25 évvel ezelőtt dobta piacra a Jaguar a cég talán eddigi legdögösebb modelljét, az XJ220-ast. Még mai szemmel is dögös a gép, és emlékeztet azokra az „állandó kapcsolatban maradni”-korszak előtti időkre, amikor a vezetőnek még a bestia szelídítésével kellett foglalkoznia az úton…

Semmiféle vezetői segédlet, szinte semmi elektronikai kütyű (hacsak az ABS-t nem számítjuk annak) nincs benne – talán csak ez árulja el, hogy a Jaguar XJ220 nem mai gép. Éppen 25 évvel ezelőtt dobták piacra azt a példányt, amelyet a brit Autocar magazin próbált ki a napokban. Az 550 lóerős szörnyeteg brutális menetteljesítményekre képes, de kanyarstabilizátor, kipörgésgátló és a többi mai elterjedt (és elvárt) elektronikai csoda nélkül bizony nem találták éppenséggel könnyen vezethetőnek a brutális fenevadat. A szuper-sportkocsi külső formavilága mai szemmel is esztétikus, sőt, tulajdonképpen modern, az áramvonalas karosszéria akár 21. századi mestermű is lehetne. Csak az autó puritán, fekete műanyagokkal (és persze bőrrel) burkolt beltere árulkodik igazából arról, hogy régi a masina, hiszen a mai vásárlók biztosan hiányolnák belőle a hatalmas méretű infotainment-kijelzőt, a wifit és a többi olyan csodát, ami a vezetés élményéjez nem sokad ad ugyan hozzá, de ma már elmaradhatatlan kelléknek számít minden új autó esetében. Talán éppen ezért igazán érdekes a „régi” Jaguar: emlékeztet azokra az időkre, amikor a vezető figyelmét még az kötötte le út közben, hogy megszelídítsen és féken tartson egy ilyen brutális bestiát…