Megkezdődött: vizsgálódik a tőzsdefelügyelet a Volkswagen április elsejei viccelődése miatt

A Volkswagen amerikai részlege valamiért jó poénnak látta, ha április elsejére azzal készül, hogy megváltozik a jövőben a cégóriás neve. Elsült a dolog, csak nem éppen jól, hivatalosan is vizsgálatot indított a tőzsdefelügyelet.

Április elsején megszokott, hogy találkozik humoros átverésekkel az ember az interneten. Lényegében egy ilyen akciót kezdett el felépíteni még március végén a Volkswagen is, amikor elkezdett kiszivárogtatni olyan híreket, hogy Amerikában megváltozik a márka elnevezése Voltswagenre. Ugyan, néhányunkban már akkor élt a gyanú, hogy a gyártó csak túlozni próbál, de a világ jókora része készpénznek vette a bejelentéseket, ami a gyártó értékpapírjainál egészen elképesztő öt százalékos megugrást produkált.

Ekkor eszméltek rá a németországi anyacég, hogy bizony önálló életre kelt a tréfa, ami így már több szempontból sem olyan szórakoztató. Először is, a dízelbotrányból éppen csak kilábalva lehet, hogy nem kéne az emberek jóhiszeműségével játszani, másodszor pedig bizony valótlan híreszteléssel anyagi előnyhöz jutni törvénybe ütköző a világ minden táján. Ezért nem várták meg a lecsengéssel április első napját és még március legvégén érkezett a hivatalos bejelentés: vicc volt, haha!

Igen ám, csak hogy a  Der Spiegel mostani jelentése szerint ezzel ugyan sikerült elejét venni a hír további terjedésének (talán még a földönkívüliekhez és néhány elszigetelten élő dél-amerikai törzshöz nem jutott el pár nap alatt a hír, de még ez is kétséges), de a tőzsdefelügyelet hiába kereste csaknem egy hónapon keresztül, nem találta meg mostanra sem a humorérzékét. Hivatalos, hogy elindult az eset kivizsgálása és a szankciók kidolgozása!

Arról még korai beszélni, hogy milyen büntetésre számíthatnak a gyáriak. A pénzbírság ilyenkor gyakorlatilag elkerülhetetlen, de szélsőséges esetekben a tőzsdefelügyelet akár korlátozhatja is a gyártó aktivitását az értékpapír piacon. Persze, ez már nagyon a másik véglet, de az biztos, hogy most már nem nevetnek az ügyön azok, akik kitalálták az akciót, majd így magyarázták azt később: „Az ötlet a Volkswagen eszmeiségéből fakadt: legyen egy kis móka! Süssünk el egy poént! Így mutassuk meg a világnak, hogy mennyire megőrülünk az elektromos autókért! Ennyi történt.”