Kis lépésben mutat nagyot a Mazda3

Már csak pár hónap választja el az autós világot attól, hogy a Genfi Autószalonon a kicsi japán gyártó bemutassa a formabontó, új Mazda3-ast. Ez még önmagában egy olyan hír, amely felett hajlamosak vagyunk elsiklani, pedig azon felül, hogy a teljesen új SkyActiv-Vehicle Architecture platformra (SVA) épül – amely a japán gyártó csúcstechnológiáját használja -, még igazi fricskát mutat mindazoknak, akik rövid távon az elektromos hajtásban látják az autóipar jövőjét.

Kétségkívül hosszú távon az elektromos hajtásé a jövő, viszont megkerülhetetlen tény az is, hogy egy ekkora technológiai ugrást nem lehet végrehajtani a közbenső lépések kihagyásával, hiszen amíg a megújuló energiaforrásokból csak az elektromos hajtású gépjárművek kicsi hányadát képes a jelenlegi energetikai infrastruktúra tölteni, addig nem lehet tisztán zöld megoldásról beszélni még a világ legfejlettebb országaiban sem.  Az energetika ezen a téren erős lépéshátrányban van az autóiparhoz képest, így az elkövetkező években még bizonyosan bőven lesz létjogosultsága a belsőégésű motorokkal hajtott járműveknek.

054a6848-mazda_kai_concept_01

És erre alapoz a Mazda, amikor kifejlesztette a HCCI-technológián alapuló újgenerációs motorjait. Nagyon leegyszerűsítve ezek a Skyactiv-X-motorok a dízelmotorok tulajdonságait és működési elvét ötvözik a benzinmotorokéval, a levegő-benzin keveréket bizonyos terhelés mellett csupán a sűrítési ütemben elért magas kompresszió gyújtja meg. Mindez a modern dízelmotorok fogyasztása mellett ígéri a benzinmotorok teljesítményét és tisztább üzemét. Ezt kombinálva a direktbefecskendezéssel és a kompresszoros feltöltéssel pedig egy – már alul nyomatékos – viszont pörgős, magas literteljesítményű benzinmotort kapunk, mely egy újabb evolúciója lehet a sokak által már anakronisztikusnak tartott belsőégésű motornak.

Mazda_Next-Generation_Technology_001-1024x856

A motort már volt szerencsénk tesztelni egy mostani Mazda3 karosszériájába építve, ott még feltűnt a kelleténél kicsit magasabb zajszint, viszont az is, hogy a motor maga dinamikus és érezhetően erősebb, magabiztosabban mozgott vele az autó, mint szívóbenzines társai.

Az új Mazda3 már természetesen e köré a motor köré épül és a Kai tanulmány már sejtetni engedte kompakt és sportos vonalait, egyként esett térdre előtte az egész szaksajtó. Nyilván minden apró részlete nem kerül majd sorozatgyártásba, de az arányai már önmagukban előrevetítik, hogy ezúttal egy igazi, sportos kis kompakttal rukkol elő a gyártó, amely – bár önmaga útját járja – az utóbbi időben már egyszer bebizonyította, hogy nem lejárt lemez még a benzinmotor.