Elbúcsúzott a vásárlóktól a Scion

A februári bejelentést követően aligha érte váratlanul a vásárlókat a Scion közleménye, amelyben búcsúzik a Toyota megszüntetésre ítélt márkája. 

“Tizenhárom év és 1,2 millió eladott autó után bezárja a kapuját a Scion. Köszönjük minden vásárlóknak a bizalmat és a hűséget. Egyes modelljeinket a Toyota kínálatában továbbra is megtalálják majd” – ezzel a rövid poszttal köszönt el a Facebookon vásárlóitól a Toyota fiatalokat célzó fiókmárkája, a Scion a napokban.

Alig több, mint 13 éves fennállása alatt nem sikerült érdemben bebizonyítania létjogosultságát a Toyota különleges és fiatalos autóit gyártó amerikai leányvállalatának, a Scionnak. Miután a tavalyi eladásai (56 ezer egység) már a legjobb évének tekinthető 2010-es adatainak a harmadát sem érte el, az anyavállalat a márka felszámolásáról döntött.

„Ez nem egy visszalépés a Scion számára, hanem egy nagy lépés előre a Toyotának” – így fogalmazott meglehetősen propaganda-ízzel Jim Letz, a Scion társ-alapítója, aki ma a Toyota Motor North America ügyvezető igazgatója. Rosszmájúan persze elmélkedhetnénk arról, hogy a nagyvállalati világban karriert lehet kovácsolni egy teljes bukást hozó márka menedzselésével – de azért Jim Letz innovatív ötlete bizonyos szinten legalábbis sikernek mondható.

A Toyota ugyanis évek óta harcol saját, túl konzervatív imidzsével és szeretne egyre több fiatal vásárlót nyerni magának. Ez azért is fontos, mert a tanulmányok szerint a márkahűségnek éppen az autóiparban van a legnagyobb szerepe: a vevők több mint 70 százaléka hajlamos kitartani amellett a gyártó mellett, amelynek termékét az elsők között ismerte meg. Ezért a Scion alapfeladata az volt, hogy olyan fiatal vásárlókat vonzzon a Toyotához, akik a cég alap-termékei nem igazán érdekeltek volna. Ezért aztán sosem igazán a tényleges eladások számítottak fontosnak a Scion számára, hanem inkább az, hogy minél több attraktív, nagy figyelmet felkeltő sorozattal rukkoljon elő. Persze, azért az értékesítések ilyen szintű lemorzsolódása – mint a Toyota döntése is jelzi – hosszú távon azért egyetlen nagy márkánál sem tolerálható sokáig.

A japán-amerikai márka rengeteg, a Toyota platformjaira épített egyedi készítésű drift versenyautót és a legjobb maszek tuningműhelyek termékeit is helyből lepipáló extravagáns szériát készített. Csiricsáré, mélyre ültetett, hatalmas hangszórókkal felszerelt különleges modelleket vetettek be a „gettó-Amerika” megcélzásának érdekében, közben elit rétegmodelleket is készítettek az egyetemista ifjúság kényes ízlésének megnyerésére is.

Mindezeket figyelembe véve nem csoda, hogy a Scion legnagyobb eredménye, hogy vásárlóinak 70 százaléka új volt a Toyota számára, és 60 százalékuk a 35 év alatti köréből került ki.

A márka legismertebb modellje a különlegesen dobozformájú xB-sorozat, a legnépszerűbb pedig az iQ saját átirata volt.

A Scion-tulajdonosok a Toyota márkaszervizekben tarthatják karban a jövőben a járműveiket. A cég dolgozói a Toyota közleménye szerint pályázhatnak állásra a márka többi egységénél.