Jöhet a tizenegy fokozatú sebességváltó

Az utóbbi időben egyre több fokozattal rendelkező automata sebességváltókkal állnak elő a gyártók. A Honda például most levédette a tizenegy sebességes váltó szabadalmát.

A sebességfokozatok számának növekedése mintha kissé felgyorsult volna az utóbbi időben. Elég volt megszokni, hogy már a legtöbb új autónak hatfokozatú a sebességváltója, ráadásul az automata szerkezetek esetében nem álltak meg ennyi áttételnél. A hét- és nyolcfokozatú váltók már elterjedtté váltak, és nem ritka a kilenc fokozat sem. A német ZF kilencfokozatú szerkezetét használja például a Fiat 500X és a Jeep Renegade, a Honda CR-V és a Range Rover Evoque. A Ford hamarosan bevezeti a tízsebességes automatáját, legalábbis az Egyesült Államokban, most pedig a Honda emelte a tétet: Japánban bejegyeztették a tizenegy fokozatú sebességváltó szabadalmát. Egyelőre csak annyit tudni róla, hogy automatizált szerkezet lesz, és a jelenlegi duplakuplungosokhoz képest három tengelykapcsoló dolgozik majd benne. A szabadalom persze nem jelenti azt, hogy a Honda meg is valósítja a tervét, de mindennél többet elárul arról, milyen irányban kísérleteznek a japán gyártó mérnökei.