Íme a leggyorsabb földi jármű!

A hangsebességen áttörésén már túl vagyunk, így a sebességhajhász mérnökök újabb hangzatos célt tűztek ki maguk elé: 1000 mérföld/órás (vagyis több mint 1600 km/h) sebességgel száguldó rekordgépet szerkesztettek. Íme a 133 ezer lőerős Bloodhound SSC!

A jelenlegi földi sebességrekord 763 mérföld/óra, ezt szeretnék kereken 1000-re javítani jövő augusztusban a most bemutatott sugárhajtású „autóval”. Pontosabban Dél-Afrikában először még „csak” 800 mérföld/óra a cél. Ezt a futamot tesztnek szánják, amely alapján adatokat gyűjtenek, tovább finomítják a földi rakéta beállításait, majd egy évvel később kísérlik meg a bűvös ezres határ áttörését.

A 13,5 méter hosszú különleges járművet három erőforrás hajtja. Az elsődleges az az EJ200-as Rolls-Royce turbina, amely az Eurofighter Typhoonban is megtalálható. Önmagában ezzel azonban „csak” 650 mérföldes óránkénti sebességre lenne képes a Bloodhound. Ezért ennél a tempónál bekapcsol majd az autó hibrid rakétája is, ennek segítségével már a mérnökök számításai szerint elérhető a 800 mérföld/órás határ is.  Ennek a második erőforrásnak a táplálásában vesz részt a harmadik motor: a Jaguar ötliteres V8-asa (amelyet az F-Typeból ismerhetünk). Ennek több mint 550 lóerős teljesítménye azonban egy az egyben arra kell, hogy üzemanyaggal lássa el a hibrid rakétát. Márpedig ehhez nem kevés üzemanyagra van szükség: másodperceként 40 literre! Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Jaguar motor mindössze 3 másodperc alatt töltene csurig egy átlagos fürdőkádat – ekkora mennyiséget fogyaszt el ennyi idő alatt a Bloodhound SSC. A hajtáslánc együttes teljesítménye több mint 133 ezer lóerő.

Bármilyen meglepően is hangzik: nem az okozza a legnagyobb fejfájást a tervezőknek, hogy miként gyorsítsanak ekkora tempóra egy járművet, sokkal inkább az, miként lassítják majd le a gördülő rakétát. A célba vett ezres tempóról 800-ig csupán gázelvétellel lassul majd le a jármű, majd a pilóta aktiválja a légféket, amely 3g erővel hat. Ha már „csak” 600 mérfölddel (vagyis még mindig majdnem 1000 km/h-val) száguld a gép, akkor kinyílik a különleges fékezőernyő, amelynek 250-ig kell lassítania a tempót. Csak ekkor léphet majd a pilóta a fékpedálra, hogy a különlegesen nagy teljesítményű féktárcsák segítségével teljes megállásra kényszerítse a járművet.

A pilóta ezúttal is Andy Green lesz, aki a Thrust SSC-vel 1997-ben felállított 763 mérföld/órás sebességgel mindmáig tartja a rekordot. A projektet pedig az a Richard Noble professzor vezeti, aki maga is sebesség-rekorder.