Finomít a vezetést segítő rendszereken a JLR, hogy elkerülhető legyen az utazás közbeni rosszullét

Az önvezető korszakra készülődve olyan kérdésekkel is foglalkozik a Jaguar-Land Rover, mint például hogyan kerülhető el az utasokat érintő rosszullét menet közben. Finoman és óvatosan közlekednek majd a jövő JLR termékei.

Akik utaztak már hosszabb távon autóban úgy, hogy a táj helyett mondjuk maguk elé nézve olvastak vagy a mobiljukkal játszottak, azok tudják, hogy könnyen kialakulhat egy kis hányingerrel vegyített rosszullét ilyenkor. Ennek az oka, hogy a szemünk és a középfül mozgási energiát észlelő része ellentétes információkat küld az agyba, ami aztán nem képes értelmezni, hogy mi is történik éppen. A szemünk szerint egyhelyben vagyunk, a középfül viszont folyamatosan gyorsulást és lassulást észlel. Pontosan ez az oka például annak, hogy VR játékokkal játszva is rosszul lesznek sokan.

A Jaguar-Land Rover szerint ez a probléma a jövőben hatványozottan jelen lesz, hiszen ha teljesen átveszik a vezetést az autók, akkor a sofőr is utas lesz pillanatok alatt. És mint ilyen, egy idő után unatkozni fog és nem a környezet szemlélésével üti majd el az időt.

Elkezdték tehát a felkészülést a gyáriak az új korszakra, aminek a legfőbb eszköze, hogy az önvezetés ma ismert funkcióit finomítják drasztikusan. A lényeg, hogy az autó úgy vezessen, hogy a lehető legkisebb erők hassanak a benne ülőkre, hiszen ezzel kerülhető el leginkább a rosszullét is. A finomítás érinti a sávtartó automatikát is, azaz plusz érzékelőkkel és kamerákkal még pontosabbá teszik a sáv felismerését, ezzel elkerülve, hogy az autó a vonalak között „pattogjon” menet közben. Fontos továbbá, hogy ha már egy lámpánál megáll magától az autó, akkor azt ne erős fékezéssel az utolsó pillanatban tegye, hanem a helyzetet előre felmérve lassan guruljon a várakozó pozícióba.

Természetesen ez mit sem érne, ha utána csikorgó kerekekkel indulna meg az önvezető Land Rover, ezért úgy hangolják a rendszert a mérnökök, hogy visszafogott gyorsulással vegye föl a forgalom ritmusát. Mondani sem kell, hogy ezeket a szabályokat a vészhelyzetek felülírják majd a jövőben is, azaz hirtelen kikerülő manőverre vagy hirtelen vészfékezésre továbbra is képesek lesznek a járgányok, ha arra éppen szükség van.