Egyelőre esély sincs arra, hogy profitot termeljen az elektromos töltő biznisz egy elemzés szerint

A töltőhálózat alapos bővítése kéne, hogy globálisan egyre jobban terjedjenek az elektromos autók, ám az pedig drága beruházás lenne, ami nem is térül meg belátható időn belül. Patthelyzetről beszélnek az amerikai elemzők.

Érdekes, és eléggé összeszedetlen még egyelőre az elektromos autók terjedése, hiszen a szabályozások miatt a gyártók sorra állnak át a villanyos modellek gyártására, az ipar és az infrastruktúra viszont kisebb léptekkel halad. A Bloomberg publikációja szerint az első években mindenképpen ráfizetéses lesz az elektromos nyomás, legalábbis töltőhálózat üzemeltetői szempontból.

Mert bizony, az elektromos autók terjedéséhez elengedhetetlen a megfelelő hálózat kiépítése, ezért ezt már világszerte szorgalmazzák a kormányok már támogatásokkal is, ám a töltőoszlopok üzemeltetői jelentős anyagi ráfordítás mellett a jelenlegi állás szerint nem igazán tudnak majd profitot termelni. Legalábbis hosszú évekig biztosan nem.

A felmérések ugyanis rámutattak, hogy aki elektromos autót használ, az a „tankolást” inkább otthon oldja meg, azaz a publikus töltőoszlopok jó eséllyel nem termelnék ki a közeljövőben azt az anyagi ráfordítást, amit felemészt a tömeges telepítés és üzemeltetés. Az érem másik oldala, hogy viszont amíg nincs elegendő számú töltőoszlop, addig nem is vesznek sokan elektromos autót, mert nincs meg a biztonságérzet, hogy ha út közben fogynak el az elektronok, akkor azokat gyorsan bárhol pótolni lehet.

Az is aggasztja az elemzőket, hogy sok gyártó elkezdte a saját hálózatát építgetni, melyet csak az adott gyártó termékei használhatnak. Ilyen például a Tesla, aki saját szupertöltő hálózattal rendelkezik, a gyártó vásárlói pedig ragaszkodnak azok használatához. Amerikában pedig ez jelenleg az elektromos autót vásárlók több mint 70 százalékát jelenti. Velük nem igazán lehet számolni, mint új energiavásárló, mert „belső hálózaton mozognak”, más márkákat használó autósok pedig nem vehetik igénybe a Tesla szolgáltatásait!

A tanulmány rámutat arra is, hogy ha megtörténne a tényleges átállás és egyszerre nőne meg a töltési lehetőségek és az elektromos autók száma is, akkor idővel lehetséges lenne a szektorban a profitszerzés, de ez legjobb esetben is hosszú évek múlva következne be. Addig ki kell tartaniuk a befektetőknek és reménykedniük kell, hogy tényleg abba az irányba mozdul el a dolog, amit a jelenlegi döntéshozók szeretnének.

Mert, ha nem történik meg az elektromos robbanás, azaz elmarad a villanyos átállás, akkor a hálózatfejlesztésbe fektetett dollármilliárdok mennek a kukába. Bár, némi átalakítással ebben az esetben publikus mobiltöltőkké is lehetne alakítani ezen töltőállomásokat. A telefon már biztosan elektromos marad!