Csodaautó luxusjachtokra

Megoldódott azoknak a gondja, akik eddig nem tudták eldönteni, milyen csodaautót vigyenek magukkal a világ bármely pontjára luxusjachtjukkal. A BAC elkészítette a Mono nevű utcai versenyautó tengeri kiadását, a Marine-t.

Egészen pontosan négyszer annyiba kerül a BAC Mono nevű utcai versenyautójának tengerálló változata, mint az alapmodell. Képeinken vegyesen szerepel a kettő, de ne fáradjanak a különbségek keresésével, mivel eláruljuk: ránézésére megkülönböztethetetlenek. De mitől tengeri az újabb változat a 2011 óta gyártott rohanógépből, és miért ennyivel drágább, mint az alapmodell?

Nos a kérdés első részére tudjuk a pontos választ, a másodikra nem. Alapvetően olyan különleges korrózióvédelmet kapott a jármű, amely ellenállóvá teszi a sós levegő és pára által kiváltott fokozott rozsdásodás ellen. A futómű szerkezetének számos elemét pedig (hasonló okokból) karbonszálas anyagokkal váltották ki. Ezeken kívül csupán néhány apró rögzítő fül különbözteti meg a tengeri változatot az utcaitól – ezek azt a célt szolgálják, hogy a luxusjachtok garázsához tartozó speciális daruk be tudják emelni a raktérbe.  Ennyi azonban éppen elég a gyártónak ahhoz, hogy az alapváltozatban 125 ezer fontba kerülő Mono különleges Marine Edition változatát pontosan négyszer annyiért, vagyis kereken félmillió (!) fontért kínálja.

A burkolt kerekű versenyautók formavilágára emlékeztető Monót 2,5 literes négyhengeres motor hajtja, amelynek 305 lóerős teljesítménye éppen elegendő ahhoz, hogy 2,8 másodperces gyorsulást érhessen el 100 km/h-ra az autó. Ebben persze jelentős szerepet játszik a csekély saját tömege is: a Mono alig 580 kg-ot nyom – vagyis könnyebb, mint egy mai Forma-1-es autó.

A gyártó cég társtulajdonosa, Ian Biggs egyébként korábban hajótervezéssel foglalkozott. „A karrieremet luxushajók tervezésével kezdtem, de mindig is vonzottak az autók, ezért állandóan kerestem annak útját és módját, hogy olyasmibe vágjak bele, amelyben mindkét terület szerepet kap. A Mono Marine Edition a hajó- és az autódizájn csúcsát jelképezi egyben, és bemutatja ügyfeleinknek, hogy az általunk alkalmazott megoldások kompromisszum nélküliek”.

A brit BAC műhelyében csak megrendelésre készülnek az autók, havonta legfeljebb négy Monót szerelnek össze.