A ‘zöld autó’ története – 1. rész

Zöld történelem

Nem köthető egyetlen konkrét okhoz vagy pillanathoz, de körülbelül egy évtizede az autóipar minden nagyobb szereplője egyszer csak rájött valamire (kivéve a Toyotát, akik már 17 éve ráébredtek) – a környezetvédelemmel törődni kell. Így adták ki az első hibrid autókat.

toyota-prius-hybrid-car-2010-photo1A Toyota 1997-ben Japánban mutatta be első kevert gáz-elektromos meghajtású motorját, az amerikai piacon pedig 2000-ben kezdte el értékesíteni. Nem ez volt az első elektromos vagy hibrid autó, amely kereskedelmi forgalomba került: a Honda hét hónappal megelőzte őket a kis példányszámban gyártott Insight nevű kocsival. A Toyota Prius azonban az első tömegesen gyártott, elektromos meghajtást is használó autóként, valóban megváltoztatta az autóipart. 2013-ban Amerikában a „zöld” autók piacának 60%-át a Toyota foglalta le magának. A Prius kocsikból bemutatásuk óta másfél milliót adtak el az Egyesült Államokban, ami önmagában körülbelül pont ugyanannyi, mint az összes többi autógyár összes hibrid autójának eladása együttvéve.

chevrolet-voltMost viszont úgy tűnik, szorosabbá válik averseny. A Honda furcsa formájú, apró Insightja régóta piacon volt, ám az autót szokatlan külseje miatt sok kritika érte: a New York Times például Popeye barátnőjének, Olivanak a ruhájához hasonlította. A bukás hatására 2009-ben a gyár megváltoztatta az Insight designját, ekkor olyan jól ismert modellek, mint a Chevrolet Malibu, a Ford Escape vagy a Cadillac Escalade is megjelentek hibrid verzióban.

2010-ben, a Nissan Leaf és a Chevrolet Volt bevezetésével történt, hogy az öko-autók igazán  berobbantak a köztudatba. A két, majdnem egy időben forgalomba került modell erős, emlékezetes reklámkampányokkal harcolt a közönség kegyeiért. A Nissan például a biciklis szupersztár, Lance Armstrong szponzorálásával hívta fel magára a figyelmet. Armstrong, a cég reklámarca, elsőként lehetett büszke gazdája egy ilyen autónak. A sztárt doppingbotránya után azonban lecserélték egy jegesmedvére, aki környezetért tett erőfeszítéseiért a garázs előtt megölelt egy Leaf-tulajdonost az autó nagy sikerű reklámjában.

A Chevrolet, a Tesla és a Nissan után 2011-ben, szállt be a versenybe a Ford a Focus Electric, C-Max Energi és C-Max Hybrid modellekkel. Ugyanekkoriban kapott új külsőt a Prius után a második legnépszerűbb hibrid autónak számító Honda Civic, amely azóta is a piac legsikeresebb modelljei közé tartozik.

(Folytatjuk!)