A szoftverek határozzák meg a jövő autóiparát

Az Nvidia vezérigazgatója vázolta fel az elképzeléseit a jövő autóiparáról. Számítástechnika vagy autógyártás? Egyre komolyabb mértékben fonódik majd össze a két iparág.

Az autóipar változik, ráadásul egyre gyorsabban. A változás nem csak formai illetve a hajtáslánc kérdésében figyelhető meg, hanem bizony egyre inkább tolódnak el bizonyos munkafolyamatok az elhanyagolhatótól a legfontosabb irányba. Ott van például a számítástechnika kérdése. 10-20 évvel ezelőtt még alig észrevehető részét tette ki egy autónak a számítástechnika, ha pedig jelen volt, akkor egészen primitív formában. Ma viszont alapvetően más a helyzet, lényegében aki új autót vesz, az komplett számítógépes rendszerekkel fog közlekedni a jövőben.

nvidia-drive-advanced-learning-tools-og-share-1200x630-1-1024x538

Elég csak arra gondolni, hogy az Audi külön részleget tart fent arra, hogy az E-Tron GT hangját kellően karakteresre programozzák. Igen, egy elektromos autónál nincs lehetőség szelepekkel és kipufogó rezonálással játszani, ott bizony szoftveresen kell megalkotni a hangot. Infotainment rendszerek? Egy mai modern rendszer kenterbe veri azt a konfigurációt, mellyel évekkel ezelőtt a haverok előtt feszítettünk, na meg büszkélkedtünk azzal, hogy mi a legújabb számítógépes játékokat is képesek vagyunk 60 fps fölött futtatni!

selfdrivingcars-1024x768

Változik a világ, ezt el kell fogadni, és pontosan ezért van egyre nagyobb szerepe az olyan tapasztalt számítástechnikai vállalatoknak, mint például a hardvereivel nagy hírnevet szerzett Nvidia is. Jenson Huang, az Nvidia vezérigazgatója ezért is tekint kimondottan optimistán a jövőre, amit az Autonews Europe újságírójának adott interjújában nem is leplezett.

NVIDIA-Smart-Car-Super-Computers5

Az említett cég ráadásul nem csak a jövőben lesz a jelek szerint az autóipar egyik meghatározó alakja, hanem már jelenleg is számtalan gyártóval, például a Mercedessel, az Audival, a Volkswagennel és a Hyundai/Kia párossal is együttműködnek. Gondolom senkinek sem kell bemutatni az Audi ma már sokak által másolt és alkalmazott „Virtual Cockpit” rendszerét. Na, abban is Nvidia szoftverek és hardverek dolgoznak!

Nvidia-Huang-Cropped-1024x640

Ahogy haladunk az önvezető autók felé, úgy még inkább felértékelődik a programozók tudása. Jenson Huang nem rejtette véka alá, hogy ők is rengeteg lehetőséget látnak benne, de azért a jövőt tekintve egy picit máshogy látják a dolgokat, mint az elemzők és a dilettánsok.

nvidiacomputer-1024x574

„2030-ra a járművek csak 20 százaléka lesz teljesen önjáró de egy adott területen megtett út több mint 50 százalékát ilyen közlekedési eszközök teszik majd meg”- kezdte felvázolni az elképzelését az Nvidia vezér, majd hozzá tette, hogy a két szám azért különbözik ennyire, mert alapvetően az önvezető technológia másképp fog terjedni bizonyos területeken: „Ennek az az oka, hogy az önvezető járművek sokféle formában – személygépjárművek, teherautók, taxik, transzferek, robotszállítás – formájában érkeznek majd, és mindegyik éjjel-nappal dolgozhat majd”

nv1-1024x715

Azt is elmondta Huang, hogy 2030-ra a legtöbb személygépkocsi még mindig csak 2-es szintű önvezetéssel működik majd, ám ezek valamivel fejlettebbek lesznek a most ezen a szinten ismert megoldásoknál, képesek lesznek parkolni, autópályán haladni és dugóban araszolni. Nem lesz tehát teljesen sofőr nélküli a közlekedésünk? A vezérigazgató szerint 10 év múlva még biztos nem, legalábbis a személyautók szegmensében.

Mjg1MDEyOA

Más lesz a tészta a teherszállítás és a konkrét területere koncentrált logisztika területén, itt ugyanis az elképzelés szerint 2030-ban már döntő többségében teljesen automatizált járművek dolgoznak majd. „Vannak olyan intézmények, gyárak és területek, melyek teljesen zárt területtel rendelkeznek. A 4-es vagy afeletti szintek itt lesznek kifizetődők és biztonságosak, mivel a robotokat nem zavarja, ha lassan kell menni, nem vesztik el a türelmüket, nyugodtan dolgoznak akár megszakítás nélkül”.

Empty cockpit of autonomous car, HUD(Head Up Display) and digital speedometer. self-driving vehicle.

Az Nvidia vezérigazgatója tehát azon a véleményen van, hogy az emberi tényező a későbbiekben sem lesz kiváltható, viszont az önvezető autók jóval kényelmesebbé tehetik a mindennapjainkat. ” A mesterséges intelligencia és a robotika nem fogja helyettesíteni az embereket, hanem ezek javítják a munkánkat és a teljesítőképességünket. Nem veszik át a vezetést, de jobbá teszik azt. Én is szeretek vezetni, de egyben azt is imádom, amikor a Teslámnak átadhatom egy kicsit az irányítást. Nagyon pihentető”- hangzik a nyilatkozatban.

??????????

Szintén érdekes Jensen Huang elektromos autókról alkotott elképzelése is. Ő ugyanis úgy gondolja, hogy a villanyos személyautók jelenleg inkább a luxust képviselő fogyasztói eszközök, mint a környezetvédelem érdekét képviselő tárgyak. Bár ez utóbbi egyre kiemeltebb fontossággal bír az elmondása szerint. „Selymesen sima, csendes és nem büdös, ráadásul minden reggel teljesen feltöltve találom, mert este ráraktam otthon a töltőre. Évek óta nem jártam benzinkúton. Ezt én luxusnak élem meg és a gyártók is jönnek rá, hogy ezzel lesznek kívánatosak az elektromos autók, nem pedig azért, mert energiát spórolnak meg és védik a környezetet”- hangzott az elektromos autók melletti érvelés.

1860x1050-news-volvo-group-nvidia-partnership-signing-1024x578

Egyértelmű, hogy megváltozik az autók értékelése is a jövőben, ráadásul egyes folyamatok teljesen megfordulnak felhasználói szemmel is, pontosan a folyamatosan fejlődő szoftveres háttér miatt. „Anno amikor megrendeltem az autót, az a kézhezvétel napján volt a legjobb. A szoftverekkel működtetett autó egyértelműen viszont újonnan a legrosszabb. Utána viszont megkezdődik a hibák foltozgatása, a frissítgetés és a kocsi napról napra jobb lesz. Ez valami varázslat”- írta le a folyamatot Huang.

Vera

„A nagy márkák ma már nem szimplán autókat építenek, hanem flottákat üzemeltetnek. Az autógyárak ráadásul olyanok lesznek a jövőben, mint a médiavállalatok, mert lesznek rendszereik, és szolgáltatásokat kell nyújtaniuk ezekhez a rendszerekhez. Bízom benne, hogy az átmenet hamar megtörténik. Azonban nem minden vállalat lesz képes ezt meglépni gyorsan és azonos szakértelemmel, ezért az autógyárak pozíciói egy kicsit megváltoznak majd”.