35 ezer autót érint nálunk a dízelbotrány

A Volkswagen-csoporthoz tartozó márkák vevői alvázszám-kereső programmal ellenőrizhetik, hogy autójuk érintett-e a dízelbotrányban. Magyarországon mintegy 35 ezer autóról van szó, a szükséges beavatkozásról mindenkit értesítenek, de a javítás a jövő év végéig húzódhat.

Körvonalazódni látszik a Volkswagen-csoport autóival kapcsolatosan kirobbant dízelbotrány megoldása, a konszernhez tartozó márkák honlapján ugyanis már megtalálható az a menüpont, ahol alvázszám alapján mindenki ellenőrizheti, hogy az autója érintett-e a dízelbotrányban. Az EA 198 típusú dízelmotorral szerelt autókról van szó, amelyekben a nitrogén-kibocsátás szintje nem felel meg az Euro 5-ös környezetvédelmi normában rögzített határértéknek. Pontosabban olyan szoftverrel látták el az autókat, hogy azok csak a próbapadon teljesítik a határértékeket.

Az ügy szeptemberi kirobbanása óta kiderült, hogy világszerte mintegy 11 millió autóról van szó, amelyből 8 milliót az Európai Unióban értékesítettek. Most a Volkswagen-csoport márkáit Magyarországon forgalmazó Porsche Hungária bejelentette, hogy hazánkban 35 283 darab újonnan értékesített autóról van szó, márkák szerint a következő megoszlásban: 12 427 darab Volkswagen személyautó és 4343 haszonjármű, 11 964 darab Škoda, 6014 darab Audi és 535 darab Seat. A külföldről behozott autókkal együtt azonban sokkal nagyobb is lehet ez a szám.

Az érintett ügyfeleket első lépésként értesítik, hogy mikor és hogyan végzik el azt a szervizakciót, amellyel a járművek teljesítik a károsanyag-kibocsátási határértékeket. Az 1,2-es, 1,6-os és 2 literes dízelmotorok érintettek, ezek közül a 2 literes erőforrásoknál elegendő lesz egy szoftverfrissítés, de az 1,6-osoknál más átalakításra is szükség lesz, és a VW közlése szerint csak 2016 szeptembere után lehet megjavítani őket. Matthias Müller, a Volkswagen újonnan kinevezett vezérigazgatója egy lapinterjúban azt mondta, hogy az érintett autók visszahívása januárban kezdődhet, és 2016 végére javíthatják meg valamennyi motort, a forgalmazó ugyanakkor kiemelte, hogy műszaki szempontból az összes jármű biztonságos és üzemképes. A legtöbb esetben csupán a helyi szervizbe kell beállni egy szoftverfrissítésre, de lesznek autók, amelyekben az üzemanyag-befecskendezést vagy a katalizátort kell cserélni. Az is előfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerűbb megoldás, a már megrendelt, de még le nem szállított Euro 5-ös autókat addig nem adják át. Az újonnan kapható, Euro 6-os normát teljesítő modelleket ugyanis már nem érinti az ügy.