Ilyen autókat veszünk mi

Az autóvásárlási szokások alapos átalakulását eredményezte a világon az utóbbi évek gazdasági nehézségektől terhes időszaka. Hódítanak ugyanis a használt autók, és a fejlett világ jelentős részén szinte a fapados légitársaságok diadalmentét leutánozva törnek előre a fapados autómodellek.

A folyamat végül is logikus. A családoknak egyre kevesebb szabad pénze marad, ugyanakkor szükség van járműre, mert sok esetben egyre messzebb kerül egymástól a munkahely és a lakás. A forgalom növekedése miatt pedig egyre kellemetlenebb élmény a vezetés. A 20-30 percig tartó, egyre elkeseredettebb parkolóhely-vadászat már a budapesti belváros szűk utcáiban sem utópia, hanem rögvalóság. Erre a helyzetre reagálva az utóbbi években több márka jelentkezett a piacon egyszerű, extrákat nélkülöző, megbízható kisautókkal. A sikerük azt bizonyította, a fogyasztók tömegei éppen erre vágytak. Egyes futurológusok szerint a jövő autópiaci modelljében családonként akár 3-4 autó birtoklása is elképzelhető.

Az MKB Euroleasing témában végzett kutatása szerint a vizsgált háztartások körülbelül egyharmada már most is több gépjárművel rendelkezik. Nem teljesen meglepő módon a pénzügyi válság kezdete óta az autóvásárlások elsöprő többsége a használtautókra koncentrálódik. A jelenleg a családok tulajdonában lévő gépjárművek átlagéletkora megközelíti a 9 évet. A KSH adatai szerint a hazai autóállomány még ennél is idősebb, átlagosan 12,5 éves, ami három évvel több, mint a nyugat-európai országok átlaga. A pénzintézeti kutatás kitért a családok tulajdonában lévő autók átlagárára is. Az eredmények tanulsága szerint szinte minden vizsgált fogyasztói szegmensben igaz, hogy a gépjárművek ára nem haladja meg a 3 millió forintot.

Összességében kijelenthetjük, Magyarország jelenleg a korosodó használtautók országa. Egy amerikai szaklap által kifejlesztett képlet szerint az autónk futott kilométereinek számát az évjárattal elosztva megkapjuk, hogy a kocsink hány éves lenne, ha ember lenne. Ha ezt a gyors számítást mindenki elvégezné, könnyen megrajzolható lenne a magyar autók korfája, és eldönthetővé válna a nagy kérdés vajon hazánkban az emberek vagy az autók az öregebbek.