Önvezérlő csoda a Rinspeedtől

Látványos formatervű, különleges műszaki tartalmú tanulmánnyal rukkol elő a svájci Rinspeed a Las Vegasban tartott elektronikai világkiállítás alakalmából. A BMW i8-as alapjaira épített Etos az önvezérlő autók koncepciójának továbbgondolását testesíti meg.

Rendkívül attraktív formájú tanulmányautót állít ki a Las Vegasban tartott elektrotechnikai világkiállításon a svájci Rinspeed. Az Etos lényegében a BMW i8-as alapjaira épülő, annak hibrid hajtásláncát egy az egyben átvevő, mégis alapjaiban más arculatot képviselő, különleges technológiákkal feldobott változata. Az autó képes vezetői beavatkozás nélkül is célba érni – ilyen üzemmódban a kormányoszlop visszasimul a műszerfalba. Ennél is érdekesebb azonban, hogy az önvezérlő funkciót tanulékony rendszerként tervezték, amely folyamatosan figyeli a vezető közlekedési szokásait és automata üzemmódban követi azokat. A sofőr szemét egy szkenner figyeli folyamatosan, jegyezve, hogy mit figyel, mit vesz észre a vezető – és rögzíti azt is, hogy mi az, ami esetleg elkerülte a figyelmét. Mindez természetesen a fokozott biztonságot szolgálja.
Az autó kokpitjában rengeteg nagyméretű LCD-kijelzőt helyeztek el – ezek nem csak az infortainment rendszer funkcióinak vezérlését szolgálják, hanem ezeken jelenik meg például a nyolc külső egységből álló, teljes körkörös kilátást biztosító kamerarendszer képe is. Ennek a technológiának köszönhetően nincsenek holtterek a látótérben. A visszapillantó tükrök is digitális képet jelenítenek meg, de csak olyankor, ha a vezető rájuk pillant – ilyenkor a szemszkenner érzékeli, hogy merre fordul a vezető tekintete, és törtmásodpercnyi idő alatt küldi a hátrafelé irányított kamera képét a „tükörbe”.
De még a fentieken felül is tartogat néhány igencsak előremutató újdonságot az Etos. Ezek közül a legérdekesebb talán az a drón, amely az utastér mögött kapott helyet. Ez tulajdonképpen az autó repülő szeme, hiszen a vezető utasítására a levegőbe emelkedik, és magasan az autó fölött, kissé előtte repülve folyamatosan képet és adatokat küld az autónak az előtte lévő útszakaszról. Ennek segítségével időben értesülhet a vezető arról, ha dugó lenne előtte és így alternatív útvonalat választhat – de az esetleges biztonsági kockázatokról, például egy keresztutcából nagy sebességgel érkező motorosról is értesül az autó számítógépe, amely szükség esetén figyelmezteti a vezetőt a veszélyre.
Az Etos hajtáslánca a BMW i8-ból származik. Az 1,5 literes, háromhengeres turbós benzines erőforrás és az azzal összekapcsolva működő elektromos motor 4,4 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/h-ra az autót.