Teszt: Renault Scenic 1.4 TCE (2009)

Csendes és kulturált, de meglehetősen nagyétvágyú a Scenicben az 1,4-es turbómotor. A kocsi minden porcikáján érződik: nőknek szánták tervezői.

Szép, szép, csak kicsit nőies – óhatatlanul ez az első benyomása az embernek az új Scenic láttán. Ami persze aligha véletlen, hiszen, ha hinni lehet a statisztikáknak, akkor alaposan átalakultak a vásárlói szokások az egyterűek kategóriájában: amíg kezdetben döntő többségben a családapák vezették ezeket a kocsikat, addig manapság egyre inkább a nők kerülnek többségbe a volánjuk mögött. Apuka meg a fejlettebb országokban motorozik, vagy sportkupét vesz magának.

Színes, szélesvásznú

Szóval az egyterűek nőiesednek, ami a Scenic esetében nagyon jól látszik. A kocsi kisebbek tűnik, mint elődje – hogy ne legyen olyan riasztó parkolni vele. (Olyannyira kisebbnek tűnik, hogy első ránézésre könnyen Grand Modusnak nézheti az ember.) Aztán ott van a szép, szuperszéles TFT-kijelző, amely a hagyományos műszeregységet helyettesíti, és tetszés szerint változtatja a színét. Kedves uraim! Ki szeretne villogó grafikákat bámulni, hagyományos fordulatszámmérő helyett? Ráadásul némely funkció ki is iktatható – ha valakit netán zavarna a hűtővíz hőfokjelzője. Az üzemanyag-szintet is nyolcegységes csík mutatja, ami azt jelenti, hogy a kocsi nagyjából 600 kilométeres hatótávolságával számolva 80 kilométeres pontossággal tudjuk csak belőni, mennyi van a tankban. Persze a bajuszkapcsoló végéről kezelhető fedélzeti számítógépen a hatótáv mellett az elfogyasztott üzemanyag pontos mennyisége is lehívható.

Példás rend

A TFT műszerfaltól eltekintve egyébként példás rend van az autóban. A felhasznált anyagok minősége átlag fölötti (még ha nem is sokkal), a kormányoszlop viszonylag tág határok között variálható és a magasra tett váltó is kézre esik. A térkínálat nem éppen a kategória legnagyobbja, főleg a válltér tűnik szűkösnek. A hátsó ülésen két nagyobb gyerek és egy nagymama csak rövidebb utakra húzhatja össze magát, mindenesetre a három különálló ülés pozíciója egyenként variálható, és három gyereküléssel is megbirkózik a kocsi. A csomagtartó kapacitása literre elsőrangú (nagyobb, mint a konkurens Toyota Verso és VW Golf Plus értékei), de szemre nem tűnik soknak: a raktér alapterülete ugyanis nem nagy, a magassága annál inkább, így alaposan át kell gondolnunk a pakolást, hogy biztosan beleférjen minden egy tengerparti nyaralásra indulva. 12 voltos aljzat mellett négy akasztófül is várja a bevásárlás papírtáskáit.

Sorban a második, Dynamique felszereltséggel rendelhető az 1.4 TCE erőforrás, amelyhez az alapáras extrákon felül többek között az elektronikus kézifék, tolatóradar, ködfényszóró, kétzónás automata klíma, automata fényszóró és ablaktörlő is tartozik. Ehhez jár a sínen eltolható, igazán öblös középső kartámasz, a hátsó oldalablakok felhúzható árnyékolói, valamint a rengeteg fiók és zseb az üléseken és azok alatt.

Kétarcú vezethetőség

A futómű hangolása egészen jól eltalált: az úthibákat remekül elnyeli, kényelmes, városias, ugyanakkor a tempósabb kanyarokban is jól tartja az autót. (Igaz, csak bizonyos határokon belül, mivel forszírozott tempónál a Scenic rendkívül alulkormányzottá válik, de ezt a hétköznapi közlekedés során nem lehet vele tapasztalni.) A kormánymű elég pontos, de semmiképp sem nevezhető túlságosan közvetlennek, a szervó a szokásosnál kissé könnyebbé teszi a kormányzást – alighanem megint csak a női célközönségre való tekintettel. A kilátás minden irányban remek a kocsiból.

Az 1,4 literes turbós benzinmotor igencsak kétarcú. Egyrészt remekül gyorsítja a kocsit, szinte minden fordulatszám-tartományban (legalábbis turbókhoz mérten), ráadásul halk és nagyon kulturált járású. (Például nem szuszog olyan idegesítően, mint a GM hasonló egysége, valahányszor kiengedi a rendszer a fölösleges nyomást.) Ugyanakkor a kis turbómotor botrányosan sokat fogyaszt: mi még akkor sem tudtuk tíz liter alatt tartani az étvágyát, ha mindent megtettünk ennek érdekében. Megjegyzendő, hogy vezetési stílustól, napszaktól és időjárástól függetlenül mindig ugyanakkora (10 liter körüli) értéket mutatott a műszer – tehát legalább jól kiszámítható, hogy mennyit kell benzinre költenünk egy hónapban.

Műszaki adatok: Renault Scenic 1.4 TCE

Motor: soros négyhengeres turbós benzines
Hengerűrtartalom: 1397 cm3
Teljesítmény: 130 LE 5500/min
Nyomaték: 190 Nm 2250/min
Hajtás: elsőkerékhajtás
Sebességváltó: hatfokozatú kézi
Hosszúság: 4344 mm
Szélesség: 1845 mm
Magasság: 1678 mm
Tengelytáv: 2703 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1545/1547 mm
Saját/össztömeg: 1320/1894 kg
Csomagtartó: 522/1804 l
Üzemanyagtartály: 60 l
Gumiabroncs: 205/55 R17
Végsebesség: 190 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10,5 s
Gyári fogyasztás (város): 9,4 l/100 km
 (országút): 5,8 l/100 km
 (átlag): 7,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 168 g/km
Tesztfogyasztás (átlag): 10,1 l/100 km

Tetszett: Kulturált utastér, csendes motor
Nem tetszett: nagy fogyasztás, szűkös váll- és csomagtér, TFT műszerfal