Ha nem csak a színe zöld

greenAutós közlekedéssel jelentősen hozzájárulunk a környezetszennyezéshez, hiszen a széndioxid-kibocsátás által okozott éghajlatváltozás egyre nagyobb mértéket ölt, aminek rémisztő hatásait már ma is látjuk. A probléma súlyosságát jelzi, hogy míg néhány 10 évvel ezelőtt a környezetszennyezés csak, mint „a következő generációk életét veszélyeztető fenyegetettség” volt jelent a politikusok fejében, mára a jelen problémájává nőtte ki magát.

Többek között ezért is szavazta meg az Európai Parlament az új autók széndioxid- kibocsátásának 95 g/km-re való csökkentését 2020-ra, az autógyártó cégek közül pedig egyre többen környezetbarát megoldásokban gondolkodnak. De melyek ezek a megoldások, milyen környezetbarát autókkal közlekedhetünk, és hogyan csökkenthetjük velük a környezetszennyezést?

Hibrid

hybridA hibrid autó tulajdonképpen az akkumulátorral hajtott villamos és a belsőégésű motorral hajtott hagyományos autók ötvözeteként jellemezhető. A belsőégésű motor lehet benzines, dízeles, vagy akár más alternatív üzemanyag megoldású motor. A hibrid egyik legnagyobb előnye a fogyasztása, ami sokkal alacsonyabb a hagyományos autókhoz viszonyítva – amivel persze a káros anyag kibocsátásuk is alacsonyabb. Érdekes adat, hogy a benzines hibridek minden megtett kilométer után nagyjából 25%-kal kevesebb üvegházhatást okozó gázt bocsátanak ki. Mindezek mellett a szén-monoxid, szénhidrogén és nitrogén-oxid kibocsátása is jelentősen alacsonyabb.

Bioetanol

e85A bioetanolos autók (85%-ban bioetanolt, 15%-ban benzint használnak) már hazánkban is több száz kúton tankolhatnak. A növényi alapnak köszönhetően ezeknek a járműveknek a szén-monoxid kibocsátása 27%-kal, nitrogén-oxid kibocsátása 5%-kal alacsonyabb a benzineshez képest. A bioetanol használata egyébként egyre népszerűbb, a piacon már meg is jelentek a kifejezetten bioetanollal működő modellek, mint például a Ford FlexiFuel vagy a Saab BioPower. A kevert üzemanyag-használathoz úgy tűnik a hagyományos benzinnel működő autók tulajdonosai is kedvet kaptak, ami nem is meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy az 50%-ban benzint, 50%-ban bioetanolt tartalmazó kombinációt minden benzines autó probléma nélkül feldolgozza, és sem a teljesítményben, sem a járásban nem lehet különbséget érezni. Nem úgy az árban!

Elektromos autók

elektromosNem is sejtenénk, de az elektromos autók első, kezdetleges típusainak tervezését már az 1800-as évek elején elkezdték. A villanyautó, a belső égésű motor helyett, egy elektromotorral és motorvezérlővel felszerelt, alternatív hajtású jármű. Az energia forrása az újratölthető akkumulátor, viszont már léteznek olyan prototípusok is, amelyek szuperkondenzátorban vagy lendkerékben tárolják az elektromosságot. Személygépkocsik, könnyű teherautók vagy lassú járművek is működhetnek ezzel a technológiával. A technológia népszerűségét méltón jelzi, hogy számos autógyártó (Tesla, Toyota, BMW Chrysler) már be is vezette portfóliójába az elektromos modelleket. Bár az árazásuk még elég meredek, az elektromos autók érdemei vitathatatlanok: a kibocsátott káros anyag mennyisége gyakorlatilag zéró, így városi kisautóként a legkörnyezetkímélőbb jármű. Menetdinamikáját tekintve 50 km/h-ig semmiben sem marad el a robbanómotoros társaihoz képest. Intenzív hűtést sem igényel, hiszen hatásfoka kb. 80%, szemben a benzinmotoros modellek 10-15%-os üzemi hatásfokával.