Húsz éve mutatkozott be az ESP

Már két évtizede annak, hogy bemutatkozott az egyik legmodernebb menetbiztonsági felszerelés, az ESP, amelyet elsőként luxusautókba szereltek, mára pedig minden új típusban kötelezővé vált.

1995-ben mutatkozott be a Bosch által készített elektronikus menetstabilizáló rendszer (gyártótól függően ESP, ESC vagy DSC néven), amely elsőként a BMW 7-es sorozat, a Mercedes-Benz S 600 Coupé és a csak japán piacon elérhető Toyota Crown típusokban volt megtalálható. 1997-től azonban – a kikerüléses jávorszarvas-teszt tanulságainak is köszönhetően – minden Mercedes-Benz szériafelszereltségévé vált, 2011-től pedig minden újonnan eladott autóban kötelezővé tették Európában.

Az ESP a motornyomaték visszafogásával és a kerekek egyenkénti fékezésével segít úton tartani az autót. A vezérlő elektronika a kormányszög, az oldalgyorsulás és a perdület alapján számítja ki, hogy az autó viselkedése alulkormányzottságot vagy túlkormányzottságot mutat, és ennek megfelelően avatkozik közbe, hogy a kijelölt íven maradjunk. A fejlettebb változatai már az utánfutót vagy az oldalszelet is képesek figyelembe venni. Egy korábbi németországi felmérés szerint a német utakon évente mintegy 37 ezer baleset és több mint ezer haláleset elkerülhető lenne, ha már minden autóban dolgozna ESP.