Jönnek az elektromos kultautók

Valójában nem új az ötlet, de mindeddig kisipari, egyéni megoldások jellemezték azt, ami törvényszerűen következik az elektromosautó-boomnak köszönhetően: a klasszikus, kultmodellek akkumulátorossá alakítása.

Idehaza is láttunk már professzionális megoldást egy gyönyörű Lada képében, azonban az ilyen átépítések jellemzően nehezen adaptálhatók sorozatgyártásba, nem beszélve a hazai bürokrácia útvesztőiről és a kisszériás gyártás által megkövetelt minőségi, biztonsági követelményektől. Nem egyszerű európai típusbizonyítványt szerezni egy-egy ilyen elektromos klasszikushoz. Ezt az akadályt ugrotta most meg a németországi Blausteinben alapított Voltimer nevű autóépítő műhely.

lalinak1_01

A Voltimer receptje egyszerű: importálj Dél-Amerikából jó állapotú, alacsony futásteljesítményű VW Bogár, T1 vagy T2 buszt, újítsd fel, majd tegyél bele 100 munkaórát és alakítsd át elektromosra. Johannes Boddien cége eddig öt autót adott át, három még készül, újabb háromra pedig megrendelése van. A szám nem sok, de ahogy egyre inkább szorítják ki a német nagyvárosokból a környezetszennyezőnek mondott régebbi típusokat, úgy lesz létjogosultsága egyre inkább az ilyen átépítéseknek. Ezen kultautók mára sok esetben divatkiegészítőként, imidzstermékként szolgálnak tovább, mostantól pedig éppen azok számára lesznek elérhetőek, akik szeretnének stílusosan közlekedni ott, ahonnan belsőégésű eredetijükkel már nem tehetnék ezt.

Az általuk használt elektromotor eddig hatalmas hangárajtókat vagy mozgólépcsőket mozgatott, 38 lóerejével, 220 newtonméteres nyomatékával azonban tökéletesen kiváltja a régi boxermotorokat. Az ilyen motorral szerelt VW Bogár végsebessége 150 kilométer/órára módosul, a gyorsulása pedig messze maga mögött hagyja az eredetit. Az aktív hanggenerátornak köszönhetően pedig nem kell lemondani a klasszikus, levegős boxer-hangról sem.

lalinak1_02

Akkumulátorként a Tesla celláit használják, melyeket vagy újként, vagy használt Tesla-modellekből vesznek át. Négyféle teljesítményszintből választhatnak a vásárlók: a 70 kilométeres hatótávú City kivitel 30 ezer eurótól, a 140 kilométerre képes Hobby 40 ezer eurótól kezdődik, a 200 kilométer hatótávú T1 busz ára 59 900 euró, ugyanez 400 kilométeres hatótávval pedig 75 000 euróba kerül.

Látszik, hogy egyelőre a magas ár a legnagyobb fékezőerő, de ahogy egyre olcsóbb és nagyobb számban jelenik meg a modern akkuk és elektromos autók új generációja, úgy csökken majd az ilyen átépítések ára is, a piac ezen szegmense előtt komoly jövő áll.